لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

شصتمین جشنواره فیلم برلین پنج‌شنبه کلید می‌خورد


پوستر شصتمین دوره از جشنواره فیلم برلین
پوستر شصتمین دوره از جشنواره فیلم برلین
شصتمین دوره از جشنواره فیلم برلین، آلمان، روز پنج‌شنبه ۱۱ فوریه، ۲۲ بهمن‌ماه، در غیاب یکی از معروف‌ترین شرکت‌کنندگان خود، رومن پولانسکی، آغاز می‌شود.

رومن پولانسکی ۷۶ ساله که با فیلم «نویسنده پشت پرده» در بخش مسابقه این دوره از جشنواره برلین حضور دارد به دلیل پرونده حقوقی مربوط به رابطه جنسی او با دختری ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ در سوئیس در حبس خانگی است و در حال حاضر نمی‌تواند از این کشور خارج شود.

در جدیدترین فیلم آقای پولانسکی که بر اساس رمانی از رابرت هریس ساخته شده و می‌توان آن را تریلر سیاسی خواند پیرس برازنان و یوئن مک‌گرگور، دو ستاره بزرگ هالیوود، حضور دارند، اما بی‌شک این دو نیز نمی‌توانند جای رومن پولانسکی را بر فرش قرمز پر کنند.

اما علاوه بر «نویسنده پشت پرده» ۱۹ فیلم دیگر نیز در بخش مسابقه این دوره از جشنواره فیلم برلین حضور خواهند داشت که از این جمله می‌توان به فیلم‌های ماموت از فرانسه با بازی ژرار دوپاردیو، زوزه از آمریکا درباره سانسور شعر بلند شاعر نسل بیت آلن گینزبرگ، شکارچی از کارگردان ایرانی رفیع پیتز، «جدا با هم» از چین، و شهادت از آلمان اشاره کرد.

دیگر فیلمی که پیش‌بینی می‌شود در این دوره از جشنواره فیلم برلین بیشتر نظرها را به خود جلب کند آخرین فیلم مارتین اسکورسسی است که گرچه در بخش مسابقه جشنواره حضور ندارد بی‌بروبرگرد بر پرده قرمز خواهد درخشید.

فیلم اسکورسسی با عنوان «شاتر آیلند» و بازی لئوناردو دی‌کاپریو بر اساس رمانی از دنیس لی‌ین ساخته شده و داستان یک پلیس فدرال آمریکا با بازی دی‌کاپریو، هنرپیشه محبوب اسکورسسی، را می‌گوید که روی پرونده ناپدید شدن قاتلی زنجیره‌ای کار می‌کند.

دیگر فیلم بخش مسابقه شصتمین دوره از جشنواره برلین «قاتل درون من» اثر مایکل وینترباتم و با بازی کیت هادسن و جسیکا آلبا، ستارگان هالیوود، است که نمایش آن در جشنواره فیلم ساندنس به دلیل خشونت فراوان در این فیلم سروصدای زیادی به راه انداخت.

اما برجسته‌ترین بخش از این دوره از جشنواره برلین، دست‌کم از نظر عشاق سینمای کلاسیک، نمایش نسخه‌ای جدید و تروتمیز از فیلم صامت فریتز لانگ با عنوان متروپولیس است.

نسخه تازه متروپولیس بر اساس نگاتیوی تهیه شده است که در سال ۲۰۰۸ یافت شد و گفته می‌شود حاوی چند صحنه است که تصور می‌شد کلا گم شده‌اند.

هیات داورانی هفت‌نفره در این دوره تصمیم می‌گیرد که چه فیلمی برنده بخش مسابقه خواهد بود. ورنر هرتسوگ، کارگردان جنجالی آلمانی، امسال ریاست این هیات را بر عهده دارد و در کنار افرادی چون رنه زل‌وگر، هنرپیشه هالیوودی، و یو نان، هنرپیشه زن چینی، در روز شنبه، اول اسفندماه، نام برندگان خرس طلایی و خرس‌های نقره‌ای برلین را اعلام خواهد کرد.

سال گذشته اصغر فرهادی از سینمای ایران خرس نقره‌ای جشنواره برلین را برای فیلم «درباره الی» تصاحب کرد.

شصتمین برلیناله یا همان جشنواره فیلم برلین روز یک‌شنبه دوم اسفندماه پایان می‌یابد.
XS
SM
MD
LG