لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

نتانیاهو: اسرائیل هیچ برنامه‌ای برای جنگ با ایران ندارد


بنیامین نتانیاهو در دیدار با ولادیمیر پوتین
بنیامین نتانیاهو در دیدار با ولادیمیر پوتین
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که کشورش «هیچ برنامه‌ای برای جنگ علیه ایران ندارد و اگر تهران نگران جنگ است، این امر ناشی از تنش در مناسبات ایران با جامعه بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور است».

آقای نتانیاهو این سخنان را چند ساعت پس از اظهارات محمود احمدی‌نژاد، و در واکنش به سخنان او بیان کرد.

رئیس جمهوری ایران سه شنبه در نشست خبری در تهران گفت «طبق اطلاعاتی که ما داریم آنها (اسرائیل) به دنبال این هستند که در بهار و تابستان سال آینده (سال ۱۳۸۹ خورشیدی) جنگی را به راه اندازند ولی هنوزتصمیم‌شان قطعی نشده است».

در واکنش به این سخنان احمدی نژاد، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «ما برای جنگ برنامه‌ریزی نمی‌کنیم»، و افزود که «این اظهارات از احساس ایران به خاطر تحریم‌هایی است که به زودی با آن روبه‌رو می‌شود».

آقای نتانیاهو که در حال دیدار رسمی از روسیه است، سه‌شنبه پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه به خبرنگاران گفت: «جامعه جهانی به اعمال تحریم‌های جدی‌ترعلیه ایران نزدیک‌ترشده، و این امر، دلیل عصبی شدن جمهوری اسلامی است».

آقای نتانیاهو دیدار دو ساعته خود با ولادیمیر پوتین را به «لزوم برقراری تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران» اختصاص داده بود.

یک روز پیش از آن نیز، آقای نتانیاهو دیدار چهارساعته‌ای با دمیتری مدودیوف، رئیس جمهوری روسیه داشت که بنا بر گزارش رسانه‌های اسرائیل، مذاکرات با محوریت موضوع ایران برگزار شد.

نخست‌وزیراسرائیل سه شنبه به خبرنگاران گفت: «جامعه جهانی از امکانات لازم برای مقابله با تهدیدهای ایران برخورداراست»، و افزود «از دیدارهای دو روز اخیر خود با سران روسیه دلگرم شده‌ام، و روسیه درک می‌کند که ایران اتمی، یک معضل است».

آقای نتانیاهو افزود که «به راه حل دیپلماتیک معتقدیم، و از روسیه خواسته‌ایم که از تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران حمایت کند».

نخست‌وزیراسرائیل سه شنبه در مسکو با جرج پاپاندره ئو، نخست‌وزیر یونان نیز که او هم در حال دیدار رسمی از روسیه بود، ملاقات کرد و به او گفت «اگر ایران به توان اتمی برسد، ترکیه، عربستان سعودی و مصر نیز برای رسیدن سریع به توان مشابه تلاش خواهند کرد».

آقای نتانیاهو سه شنبه در مصاحبه با رسانه‌های روسیه پیشنهاد کرد که بویژه فروش بنزین به ایران تحریم شود و برای قطع صادرات نفت ایران به خارج تلاش شود، و استدلال کرد که «اقتصاد ایران شدیداً به صادرات نفت و واردات بنزین و سایر مشتقات نفتی از خارج وابسته است».

افزون بر سفر نخست‌وزیراسرائیل به روسیه برای گفت‌وگو بر سر «پرونده ایران»، در اسرائیل نیز در روزهای اخیر سلسله دیدارها و مذاکراتی درهمین ارتباط برگزار شده است.

دریا سالار مایک مولن، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا روزهای یکشنبه و دوشنبه درباره ایران گفت‌وگوهای مشروحی با وزیر دفاع اسرائیل و رئیس ستاد ارتش این کشور انجام داد، و اعلام شده که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در روزهای آینده به اسرائیل خواهد رفت.

اسرائیل از سال‌ها قبل، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را خطری برای خود می‌داند و مدعی است که مقصود نهایی این برنامه «ساخت بمب اتمی است».

این درحالی است که محمود احمدی‌نژاد پنجشنبه گذشته گفت: «ایران بمب اتمی نمی‌خواهد و اگرچنین قصدی داشت، از گفتن آن نمی‌ترسید».

هفته گذشته ایران غنی‌سازی اورانیوم را با هدف رساندن میزان خلوص آن به ۲۰ درصد آغاز کرد، که این اقدام، همزمان با مخالفت قدرت‌های غربی، با ناخشنودی روسیه نیز روبه‌رو شد.
XS
SM
MD
LG