لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

ایران، فیلترینگ و جی میل


کمپانی گوگل اعلام کرده است که سايت گوگل نيز يکی از سايت‌هايی است که دسترسی به آن در ايران، توسط دولت جمهوری اسلامی مسدود شده است. اين شرکت اخيرا اعلام کرد که کشور چين نيز وبسايت گوگل را در اين کشور سانسور کرده است.

رویترز به صورت پرسش و پاسخ موضوع فیلترینگ در ایران را بررسی کرده است.

ايران چگونه می‌تواند دسترسی به برخی وبسايت‌ها را مسدود کند؟

در ايران و بسياری کشورهای ديگر نظير چين، تمامی گذرگاه‌های اينترنتی توسط برنامه‌هایی که از سوی دولت تعبیه شده‌اند، مورد فیلتر محتوایی قرار می‌گیرند.

مقامات اين کشورها به راحتی می توانند اين فيلترها را به اجرا بگذارند به طوری که دسترسی به برخی وبسايت‌ها، از جمله گوگل امکان‌پذير نباشد. اين فيلترها همچنين قادرند برخی برنامه‌های ويژه نظيراسکايپ، تويتر و ... را نيز فيلتر کنند.

کشورها اغلب کلیت وبسايت‌ را مسدود می‌کنند،‌ زيرا اين مسدودسازی کلی راحت‌تر از مسدود کردن بر اساس کنترل و شناسايی محتوای وبسايت‌هاست.

در اين مورد می توان فيلترينگ کشور چين را مثال زد. چين تمامی سايت‌هايی را که غيرقانونی يا از لحاظ سياسی توهين‌آميز تلقی می‌شوند را مسدود می‌کند. گوگل برای اين کشور نتايج جستجوی خود را سانسور می کند تا از قانون آن کشور تخطی نکرده باشد.

چرا ايران پست الکترونيک گوگل، جی ميل، را مسدود کرده است؟

کسی به درستی نمی‌داند چرا. با اين حال دنی او براين، هماهنگ کننده بين المللی توسعه برای بنياد مرزی الکترونيکی، می‌گويد پس از آن که گوگل اعلام کرد که پست الکترونيک عمومی‌اش توسط هکرهای چينی مورد حمله قرار گرفته است، اين شرکت شروع به رمزگذاری و حفاظت از تمامی ايميل‌ها و چت‌ها کرد. اين امر امکان بازرسی و نظارت را دشوارتر خواهد کرد.

آيا ايالات متحده و دولت های اروپايی نيز از فيلترينگ استفاده می‌کند و برخی صفحات اينترنتی را مسدود می کند؟

- به گفته سوزان کرافورد، پروفسور حقوق در دانشگاه ميشيگان،‌يک سوم جهانيان از اينترنتی استفاده می‌کنند که توسط دولتشان فيلتر شده است. اين رقم بسياری از مدارس و کتابخانه‌های ايالات متحده را نيز شامل می‌شود.

اما آنچه اهميت دارد مقياس و نحوه مسدود کردن است. به طور کلی دو نوع فيلترينگ موثر وجود دارد: نصب نرم افزار بر روی کامپيوتر شخصی و فيلترينگ شبکه‌ای نرم افزار فيلترينگ اغلب توسط والدين به اجرا گذاشته می‌شود تا از مراجعه فرزندان به برخی وبسايت‌های ناشايست جلوگيری به عمل آيد.

اما به عنوان مثال بسياری از شرکت‌ها در سرتاسر جهان از فيلترينگ شبکه‌ای استفاده می‌کنند تا دسترسی تمامی کارمندان به برخی سايت‌ها امکان ناپذير شود و به انجام وظيفه کارمندان لطمه‌ای وارد نشود.

آيا می توان از سد اين فيلترها گذشت؟

- بله. راه های متفاوتی وجود دارد. به اجرا گذاشتن برخی از اين راه‌ها نيازمند داشتن دانش فنی است.

يکی از ساده ترين راه ها اجرای برنامه‌ای مخصوص کامپيوترهای شخصی است به نام تور (www.torproject.com). اين برنامه با نوع رمزگذاری که انجام می‌دهد، محتوای وبسايت‌ها را از معرض ديد برنامه‌های فيلترينگ خارج می‌کند. البته تمامی اين برنامه‌ها به طور مدام کار نمی کنند و البته که نمی‌توانند تمامی تکنيک‌های فيلترينگ را مهار کنند.
XS
SM
MD
LG