لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

کروبی و موسوی: حضور مردم انحراف در انقلاب را اصلاح می‌کند


مهدی کروبی و میرحسین موسوی چهارشنبه شب با یکدیگر دیدار کردند
مهدی کروبی و میرحسین موسوی چهارشنبه شب با یکدیگر دیدار کردند
مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو رهبر اصلاح‌طلب، چهارشنبه شب بار دیگر با یکدیگر دیدار کرده، و ضمن انتقاد از «شرایط کاملا نظامی» حاکم در روز ۲۲ بهمن، اعلام کردند که به زودی درباره چگونگی پیگیری مطالبات ملت، با مردم سخن خواهند گفت و حضور مردم را عامل اصلاح «انحراف» انقلاب دانستند.

به گزارش سحام نیوز، وبسایت وابسته به مهدی کروبی، چهارشنبه شب مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، به خانه میرحسین موسوی رفت؛ در این دیدار که دو ساعت به طول انجامید این دو رهبر اصلا‌ح‌طلب درباره اوضاع حاکم بر کشور و مطالبات جنبش سبز رایزنی کردند.

آنچنان که سحام نیوز گزارش داده است مهدی کروبی و میرحسین موسوی با قدردانی از مردم به خاطر «حضور آرام» در راهپیمایی ۲۲ بهمن از اینکه جریانی درحاکمیت تلاش می‌کند «حضور اقشار مختلف جامعه را برای اهداف و اغراض سیاسی خود مصادره کند» انتقاد کردند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی همچنین با تقبیح «توسل به خشونت» از سوی حاکمیت برای جلوگیری از تجمع آرام و مسالمت‌آمیز مردم، تصریح کردند: «امسال برای اولین بار در طی سی سال گذشته، در روز پیروزی انقلاب که متعلق به تمامی آحاد کشور است، شاهد شرایط کاملا نظامی و حاکم شدن جو رعب و وحشت در مناطق مختلف و برخورد با نمادهایی بودیم که بخشی از رنگ پرچم این کشور است و این نشان از ضعف و نگرانی خشونت طالبان از حضور سبز مردم است.»

اشاره میرحسین موسوی و مهدی کروبی به تغییر رنگ سبز ایران در سه جلسه سخنرانی محمود احمدی‌نژاد است؛ روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری محمود احمدی‌نژاد بنری نصب شده بود که رنگ سبز پرچم ایران به آبی تغییر یافته بود؛ این صحنه چندی پیش هنگام معارفه علی‌اکبر جوانفکر، مدیرعامل ایرنا، و دیدار رئیس دولت با ستاد دهه فجر نیز تکرار شده بود.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی در این موضعگیری مشترک خواستار «اجرای تمامی اصول قانون اساسی بویژه اصول مرتبط به حقوق ملت» که به گفته آنها «این روزها یا نقض شده یا به اصولی متروک در آمده» تاکید کرده‌اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی همچنین تصریح کرده‌اند که انقلاب دچار «انحراف» شده و «حضور با نشاط و آگاهانه مردم در جهت احیای حقوق شان و تلاش در جهت اصلاح انحراف موجود» را که به گفته آنها «منافع ملی کشور را به شدت آسیب‌پذیر کرده» بسیار مهم توصیف کردند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی در پایان اعلام کرده‌اند که به زودی درباره چند و چون پیگیری مطالبات مردم، با آنها سخن خواهند گفت.

این دو رهبر اصلاح‌طلب هر دو در راهپیمایی ۲۲ بهمن با محاصره نیروهای امنیتی مواجه شدند؛ در روز ۲۲ بهمن میرحسین موسوی به دلیل ممانعت نیروهای امنیتی از ادامه راهپیمایی بازماند و ماموران امنیتی و انتظامی با گاز اشک‌آور و باتوم به استقبال مهدی کروبی و همراهانش آمدند.

در روز ۲۲ بهمن علی کروبی، که همراه پدرش به سوی میدان صادقیه در حرکت بود دستگیر شد، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت؛ دستگیری و ضرب و شتم وی، فاطمه کروبی را که زمانی نماینده مجلس بود، وا داشت تا به رهبر جمهوری اسلامی طی نامه‌ای از آنچه بر فرزندش رفته شکایت ببرد.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، در روز ۲۲ بهمن امسال حجم نیروهای امنیتی و انتظامی به حدی سنگین بود که هواداران جنبش سبز نتوانستند، آنچنان که انتظار داشتند قدرتنمایی کنند.

از سوی دیگر برپایه گزراش‌های و تصاویر منتشر شده، حاکمیت با بسیج و انتقال هوادران خود به میدان آزادی و خیابان‌های تهران و با پوشش شدید امنیتی مسیر ابتکار عمل از سوی سبزها را سلب کرد.

آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ روز چهارشنبه راهپیمایی روز ۲۲ بهمن را «معجزه الهی» دانست که در آن به گفته وی توطئه دشمنان خارجی و داخلی خنثی شد.
XS
SM
MD
LG