لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

جزییات تازه از دستگیری ریگی؛ فرود اجباری هواپیمای قرقیز در بندرعباس


عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، در میان نیروهای امنیتی ایران
عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، در میان نیروهای امنیتی ایران
شرکت هواپیمایی ملی قرقیزستان روز چهارشنبه تأیید کرد که یک هواپیمای مسافربری این کشور روز سه‌شنبه هنگام عبور از آسمان ایران توسط دو جت جنگنده ایران مجبور به فرود اجباری شده و دو مسافر این پرواز دستگیر شده‌اند.

پیشتر حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، گفته بود که پس از «مدیریت اطلاعاتی پنج ماهه» و تعقیب عبدالمالک ریگی، سردسته گروه جندالله، او در جريان يک سفر هوايی بين دوبی و قرقيزستان بازداشت شده است.

هنوز هویت مسافر دومی که از پرواز دبی به قرقیزستان پیاده و دستگیر شده مشخص نیست، اما رسانه‌های ایران پیشتر اشاره کرده بودند که علاوه بر عبدالمالک ریگی یک عضو دیگر گروه جندالله نیز به همراه او دستگیر شده است.

به گفته معاون شرکت هواپیمایی ملی قرقیزستان در گفت‌وگو با سرویس قرقیز رادیو اروپای آزاد – رادیو آزادی، هواپیمایی که ظاهراً حامل عبدالمالک ریگی بوده هنگام پرواز از دبی به سمت قرقیزستان با دو جت جنگنده ایرانی اسکورت و مجبور به فرود اجباری در شهر بندرعباس شده است.

به گفته این مقام قرقیز، پس از فرود هواپیما نیروهای امنیتی ایران دو مسافر از ۱۱۹ مسافر این هواپیما را دستگیر کرده‌اند.

هواپیمای مقصد قرقیزستان پس از چند ساعت توقف در فرودگاه بندرعباس اجازه یافته است به راه خود به سوی شهر بیشکک، پایتخت قرقیزستان، ادامه دهد. این هواپیما متعلق به شرکت هوایی «ایستوک آویای» قرقیزستان بوده است.

خبرگزاری‌های ایران روز سه‌شنبه به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی خبر دادند که عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، که در سال‌های گذشته مسئولیت برخی از اقدامات تروریستی در شرق ایران را بر عهده گرفته دستگیر شده است.

ساعاتی بعد مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران، به خبرنگاران گفت که عبدالمالک ریگی در خارج از ایران دستگیر شده و اکنون به داخل کشور منتقل شده است.

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا را به حمایت از گروه جندالله متهم کرده‌اند، این گروه در یک بیانیه رسمی علاوه بر تایید دستگیری عبدالمالک ریگی در مقابل گفته است که ایران به کمک «سرویس‌های اطلاعاتی غرب» موفق به دستگیری او شده است.

گروه جندالله که از مدتی پیش خود را جنبش مقاومت مردمی ایران نام داده، از سال ۲۰۰۳ تاکنون چندین عملیات تروریستی علیه نظامیان و غیرنظامیان جنوب شرقی ایران انجام داده، اما مدعی است که در صدد احقاق حقوق اقلیت سنی بلوچ در ایران است.
XS
SM
MD
LG