لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

آیت‌الله خامنه‌ای با رهبران «گروه‌های جهادی فلسطینی» دیدار کرد


آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با رهبران گروه‌های فلسطینی
آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با رهبران گروه‌های فلسطینی
دو روز پس از دیدارهای محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، با دبیرکل حزب الله لبنان وسران گروه‌های فلسطینی مخالف صلح دردمشق، رهبران «گروه‌های جهادی» در تهران با آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دیدار کردند.

در این دیدار رهبر جمهوری اسلامی، روند صلح، موضع کشورهای عربی در قبال مسئله فلسطین و حمایت آمریکا از اسرائیل را بار دیگر به باد انتقاد گرفت و تنها راه‌حل مسئله فلطسین را مقاومت عنوان کرد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به گزارش گلدستون درباره حمله به غزه، از اینکه مسئولان اسرائیلی مورد تعقیب قضایی نگرفته‌اند انتقاد کرد و گفت: «آمریکا و دیگر حامیان صهیونیست‌ها، فجیع‌ترین و گسترده‌ترین نقض حقوق بشر در غزه را کاملاً نادیده گرفتند و فقط وقتی ملت‌های جهان با راهپیمایی و تظاهرات به میدان آمدند، برخی اروپایی‌ها و سازمان‌های مدعی آزادی و حقوق بشر برای جلوگیری از رسوایی بیشتر، به محکوم کردن لفظی آن جنایات پرداختند.»

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، رمضان عبدالله شلح، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، احمد جبرئیل، دبیرکل جبهه مردمی آزادی فلسطین- فرماندهی کل، ماهر طاهر، مسئول جبهه خلق برای آزادی فلسطین، خالد عبدالمجید، دبیرکل جبهه مبارزه مردمی فلسطین، رهبران حزب کمونیست فلسطین، حزب الصائقه، و جبهه آزادیبخش فلسطین، همراه با هیئتی که نمایندگان حرکت فتح- انتفاضه توصیف شده‌اند، از جمله کسانی هستند که در نشست تهران شرکت دارند.

فاروق قدومی، شخصیت بازر«ساف» که با پیمان‌های صلح اوسلو مخالفت می‌کند و رقیب سرسخت محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی است، یکی دیگر از مدعوین به نشست تهران است.

عبدالله قیصر نیز به عنوان نماینده حزب الله لبنان در همایش تهران حضور دارد.

نشست دو روزه تهران در محل مرکز مطالعات وزارت خارجه تهران و برای بررسی «راه‌های ادامه مقاومت فلسطینی و عربی علیه اسرائیل» آغاز به کار کرده است.

خبرگزاری های مهر و فارس پیشتر اعلام کرده بودند که همایش با نام «حمایت از مقاومت در برابر اشغالگری های رژیم صهیونیستی» برگزار می‌شود اما هر دوی این خبرگزاری‌ها شنبه گزارش دادند که همایش زیر نام «بزرگداشت غزه- همبستگی ملی و اسلامی برای آینده فلسطین» کار خود را آغاز کرده است.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، که پنجشنبه در دمشق با همین گروه از سران فلسطینی‌های مخالف صلح دیدار کرده بود، عصر یکشنبه، نهم اسفند سخنران همآیش تهران خواهد بود.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، نیز شنبه سخنران افتتاحیه همایش بود. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز یکشنبه پس از بازگشت از ژاپن سخنران این نشست خواهد بود، و برادر او آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه سخنران شامگاه شنبه همایش است.

برای خالد مشعل، رمضان عبدالله شلاح، نائف حواتمه، خالد عبدالمجید و فرحان ابوالهیجی و دیگر سران «جبهه مقاومت» برنامه‌های دیگری نیز درتهران تدارک دیده شده است؛ ازجمله شرکت در یک نشست خبری مشترک و سخنرانی در«همایش تشکل‌های دانشجویی» در برابر دانشجویان دانشگاه تهران.

رمضان عبدالله شلح درحالی به تهران رفته که ماه گذشته میهمان جمهوری اسلامی بود. او پیشتر نیز همراه با خالد مشعل، برای شرکت در روز «قدس» در هفته آخرماه رمضان به تهران دعوت شده بود.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، نشست وزارت خارجه ایران با صدور «بیانیه تهران» به کارخود پایان می‌دهد.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی معمولا با سران گروه‌های فلسطینی که به ایران می‌روند، دیدار می‌کند. آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کرده است که دولت اسماعیل هنیه در غزه را دولت قانونی فلسطین می‌داند.

اسرائیل که ژوئن ۲۰۰۶ درگیر نبرد با حزب الله لبنان، و ژانویه ۲۰۰۹ درگیر نبردی سهمگین با حماس در غزه شد، گروه‌های ده‌گانه «جبهه مقاومت» را «تروریستی» می‌داند. اسرائیل و آمریکا ایران را به دادن کمک‌های تسلیحاتی، افزون بر کمک‌های کلان مالی به این گروه‌ها متهم می‌کنند.

آمریکا و اتحادیه اروپا نیز این گروه‌ها را تروریستی تلقی می‌کنند. سران این گروه‌ها عمدتاً در سوریه زندگی می‌کنند.

محمود احمدی نژاد پنجشنبه در دیدار با سران این گروه‌ها در دمشق به آنها «اطمینان» داد که «نابودی» اسرائیل «قطعی» است و افزود که باید اسرائیل را «بطور کلی ریشه کن کرد و پیروزی بزرگ و نهایی برای مقاومت نزدیک است».

محمود احمدی نژاد در دیدار پنجشنبه دمشق از «احتمال جنگ» سخن گفت، و افزود «حفظ آمادگی، یک ضرورت است و اگر صهیونیست‌ها خواستند که خطای خود را مجددا تکرار کنند، باید به کلی ریشه‌کن شوند، و وعده الهی نابودی آنها و پیروزی بزرگ، نزدیک است».

محمود احمدی نژاد درنشست خبری مشترک پنجشنبه با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، نیز گفت: «تکرار اشتباهات گذشته رژیم صهیونیستی به منزله مرگ قطعی آن است...و خاورمیانه جدید بدون صهیونیست‌ها در راه است».

احمدی نژاد پنجشنبه در دیدار جداگانه با حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، نیز گفت: «اگر رژیم صهیونیستی دست به ماجراجویی‌های جدید بزند، باید به کلی ریشه کن شود و منطقه برای همیشه از شر آنها نجات یابد».

جمهوری اسلامی ایران با آن گروه از سران فلسطینی‌ها تماس دارد که با پیمان های صلح اوسلو و تماس‌های سیاسی با اسرائیل مخالفند. دخالت‌های جمهوری اسلامی با ناخشنودی شدید سران تشکیلات فلسطینی و حکومت‌های میانه‌روی عرب نیز روبه‌روست.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردانی، ماه گذشته دوباره ایران را به خودداری از دخالت در امور داخلی فلسطینی‌ها فرا خوانده بود.

احمد ابوالغیط، وزیر خارجه مصر، نیز ماه گذشته دراشاره‌ای تلویحی به حمایت ایران از حماس، گفت که تماس‌های آشتی داخلی فتح و حماس به دلیل دخالت‌های برخی عوامل منطقه‌ای ناکام ماند.
XS
SM
MD
LG