لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

تحکیم وحدت در پی انتشار فیلم حمله به کوی: فرماندهان حمله را مجازات کنید


تصویری از حمله به کوی دانشگاه
تصویری از حمله به کوی دانشگاه
شورای تهران دفتر تحکیم وحدت روز دوشنبه در بیانیه‌ای با اشاره به فیلم تازه منتشرشده از حمله نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به کوی دانشگاه تهران خواستار مجازات «فرماندهان و آمران» این نیروها شده و تعلل قوه قضاییه و مجلس ایران در این زمینه را «به منزله تایید این قساوت‌ها» دانسته است.

روز دوشنبه هفته گذشته فیلمی تازه و منتشرنشده از حوادث کوی دانشگاه تهران در تاریخ ۲۵ خردادماه سال جاری، سه روز پس از انتخابات، در رسانه‌های شهروندی از جمله یوتیوب منتشر شد که ظاهراً توسط نیروهای لباس‌شخصی گرفته شده و حمله نیروهای امنیتی و انتظامی ایران به کوی دانشگاه و توهین و ضرب و جرح دانشجویان ساکن کوی را نشان می‌دهد.

به دنبال این حادثه در خردادماه گذشته که فیلم ۱۸ دقیقه‌ای آن به گفته دفتر تحکیم وحدت «مشخص نیست بنا بر کدام مصلحت از پرده اقتدارگرایان برون افتاده»، تشکل‌های دانشجویی ایران اعلام کردند که پنج دانشجو در نتیجه این حمله جان باخته‌اند.

مقامات رسمی جمهوری اسلامی در مقابل اعلام کردند که این حمله هیچ کشته به دنبال نداشته، و در نتیجه آن تنها بیش از صد دانشجو زخمی و مجروح شده‌اند.

در بیانیه جدید دفتر تحکیم وحدت، بزرگ‌ترین تشکل مستقل دانشجویی ایران، آمده است که کمیته بررسی این ماجرا که از سوی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد «تاکنون هیچ گزارش و نتیجه‌ای از تحقیقات به عمل آمده» منتشر و اعلام نکرده است.

شورای تهران دفتر تحکیم وحدت اصلاً در انجام تحقیق در این زمینه ابراز تردید کرده و می‌گوید: «اصولاً مشخص نیست تحقیقی صورت پذیرفته است یا نه.»

در این بیانیه آمده است: «در سالیان گذشته نیز دانشجویان در ایران به طور عموم و دانشجویان ساکن کوی دانشگاه تهران به طور خاص طعم چنین حملاتی را خصوصا در سال‌های ۷۸ و ۸۲ چشیده بودند،... چرا که با وجود همه سرکوب‌ها همواره این دانشجویان بودند که خار چشم استبداد بوده‌اند.»

بیانیه دفتر تحکیم وحدت در حالی منتشر شده است که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به انتشار این فیلم در صحت آن ابراز تردید کرده و گفته است «از آنجا که راوی فیلم بی‌بی‌سی بوده، باید با تأمل به این مسئله نگریست».

علاء‌الدین بروجردی در واکنش به انتشار این فیلم ضمن آن که اعلام کرده است «کمیسیون امنیت ملی [مجلس] در نظر دارد آن را بررسی کند» چنین اظهار نظر کرده است که «راحت‌ترین هنر در فیلم‌سازی مونتاژ فیلم است».

آقای بروجردی مقصود خود از این گفته را به‌روشنی اعلام نکرده، اما به نظر می‌رسد به نظر ایشان این فیلم جعلی و ساختگی است.

از سوی دیگر تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی نه «راوی فیلم»، بلکه اولین رسانه‌ای بود که این فیلم را در گزارشی ۷ دقیقه‌ای به نمایش گذاشت. فیلم پیشتر به صورت کامل و ۱۸ دقیقه‌ای در شبکه اینترنت منتشر شده بود.

شورای تهران دفتر تحکیم وحدت در تازه‌ترین بیانیه خود همچنین ضمن محکومیت «تداوم بازداشت شمار زیادی از اساتید و دانشجویان» خواستار آزادی هر چه سریع‌تر آنها شده است.
XS
SM
MD
LG