لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

«شورای امنيت احتمالاً در ماه مارس مسئله ايران را بررسی می‌کند»


سفير گابن در سازمان ملل متحد که کشورش در ماه مارس رياست شورای امنيت سازمان ملل متحد را بر عهده دارد اعلام کرد، شورای امنیت احتمالا در ماه جاری پيش نويس کشورهای غربی را برای چهارمين دور تحريم های ايران مورد بررسی قرار می دهد.

ايمانوئل ايسسوز نگوندت، سفير گابن در سازمان ملل متحد در این باره گفته است که پرونده هسته ای ايران در دستور کار پانزده عضو شورای امنيت برای ماه مارس قرار ندارد، ولی ممکن است اعضای شورا در اين باره نشستی را برگزار کنند.

سفير گابن با اشاره به اين که در ماه مارس احتمالا اين مساله مطرح می شود، تاکید کرد: «ولی اکنون ما منتظر هستيم و روند موجود را پيگيری می کنيم. منتظريم تا زمان مناسب برای دست يابی به توافق برای اعضای شورای امنيت فرا رسد».


از سوی دیگر يک ديپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود در این باره به رويترز گفته است: آمريکا، بريتانيا، فرانسه و آلمان پيش نويس (چهارمين قطعنامه تحریمی علیه ايران) را آماده کرده و اميدوراند که روسيه و چين نیز از آن حمايت کنند.

بر اساس اين گزارش اين چهار کشور غربی در تلاشند تا اوايل هفته آينده توافق اعضای گروه ۱+۵ را به دست آورند تا بتوانند این قطعنامه پیشنهادی خود را در شورای امنيت مطرح کنند.

آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين ، روسيه و المان کشورهای عضو گروه ۱+۵ را تشکيل می دهند که در سال های اخير کوشيده اند به راه حلی برای بحران هسته ای ايران دست يابند.

اين ديپلمات غربی همچنين به رويترز گفته است که مذاکره با چين بر سر مساله ایران با مشکل روبرو شده است و موضع چين در اين باره مشخص نیست.

چين و روسيه روابط اقتصادی نزديکی با ايران دارند و تاکنون با تشدید تحریم ها علیه ایران مخالفت کرده اند، هر چند به تازگی مسکو نشانه هايی از تمايل خود برای حمايت از تحريم های تازه عليه ايران بروز داده است.

«رفتار هشدار دهنده»

همزمان با اظهارات رییس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد، سخنگوی کاخ سفيد روز سه شنبه با اشاره به رويکرد ايران در ناديده گرفتن مسئوليت های خود در قبال جامعه بين المللی، رفتار دولت جمهوری اسلامی را «هشدار دهنده» خوانده است.

رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد در این باره گفته است: « مقام های دولت ايران به جهان ثابت کرده اند که اشتياقی برای انجام مسئوليت های خود ندارند و اين رفتاری هشدار دهنده است.»

پس از تلاش های بی نتيجه دولت باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، برای تعامل با ايران و ترغيب اين کشور به توقف غنی سازی اورانيوم، اکنون واشينگتن در صدد است تا با همکاری اعضای شورای امنيت قطعنامه تحريمی تازه ای را عليه ايران به تصويب برساند.

آقای گيبس در اين زمينه گفته است: « اگر آنها [رهبران ايران] تمايلی به انجام مسئوليت های خود ندارند، همچنان که پيشتر گفته ايم، ما گام های بعدی را برخواهيم داشت.»

کشورهای غربی می گويند ايران در پوشش یک برنامه هسته ای غیرنظامی در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت جنگ افزارهای هسته ای است، اتهامی که ايران آن را رد می کند.

برنامه غنی سازی اورانيوم به دليل کاربرد دوگانه آن در تولید سوخت نيروگاه های اتمی و ساخت سلاح هسته ای، در مرکز توجه کشورهای غربی قرار دارد.

ايران در پاييز سال گذشته ابتدا پذيرفت تا بخش قابل توجهی از اورانيوم کمتر غنی شده خود را برای غنی سازی بیشتر و تبدیل آن به سوخت هسته ای رآکتور تحقیقاتی به روسیه و فرانسه ارسال کند. اما پس از مدت کوتاهی جمهوری اسلامی با نادیده گرفتن توافق اوليه در این باره، شروطی را برای مبادله سوخت هسته ای مطرح کرد.

از سوی ديگر، هيلاری کلينتون، وزير خارجۀ آمريکا که به آمريکای جنوبی سفر کرده است، اعلام داشت که تصميم گیری در مورد تحريم های جديد عليه دولت ايران، ممکن است چند ماه بطول انجامد.
XS
SM
MD
LG