لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل خواهان بازدید نمایندگان این سازمان از ایران شد


ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی عمیق خود نسبت به سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران خواستار بازدید نمایندگان شورای حقوق بشر سازمان ملل از ایران شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران عمیقاً ابراز نگرانی کرد.

وی که روز پنج‌شنبه به هنگام ارایه گزارش سالانه خود در باره وضعیت حقوق بشر در جهان در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سخن می‌گفت، اظهار داشت با مقام‌های ایرانی در باره وضعیت وخیم حقوق بشر در جمهوری اسلامی گفت و گو کرده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران افزود: « تظاهرکنندگان، فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و شخصیت‌های سیاسی به خاطر مشارکت‌شان در اعتراض‌ها به نتایج انتخابات پس از محاکمه در دادگاه‌های سوال‌برانگیز به مجازات‌های سنگین و حتی اعدام محکوم شده‌اند.»

خانم پیلای که پیشتر به عنوان قاضی در دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل متحد فعالیت می‌کرد، همچنین از جمهوری اسلامی که برای عضویت در شورای حقوق بشر تلاش می‌کند، خواست به نمایندگان این شورا اجازه بازدید از این کشور را بدهند.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که پیشتر نیز فعالان حقوق بشر در ایران از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل از سازمان ملل متحد خواسته بودند برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران و سرکوب خونین معترضان به نتایج انتخابات بازرسان خود را به ایران اعزام کند.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه موج گسترده‌ای از اعتراض‌ها نسبت به نتایج اعلام شده برای این انتخابات از سوی وزارت کشور دولت محمود احمدی‌نژاد ایران را فرا گرفت.

نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان بسیج با سرکوب شدید تظاهرات معترضان ده‌ها تن از آنها را کشته و شمار زیادی را نیز بازداشت کردند که چندین تن از بازداشت‌شدگان بر اثر شکنجه در بازداشتگاه‌ها جان خود را از دست دادند.

همزمان با سرکوب تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات، شمار زیادی از فعالان رسانه‌ای و سیاسی و نیز فعالان حقوق بشر نیز از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی بازداشت شده و همراه با تظاهرکنندگان بازداشت شده در دادگاه‌های دسته‌جمعی محاکمه شدند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که رییس آن مستقیماً از سوی رهبر ایران منصوب می‌شود، تاکنون چند نفر را به دلیل مشارکت در اعتراض‌ها به اعدام محکوم کرده و حکم اعدام دست‌کم دو نفر را نیز اجرا کرده است.

این در حالی است که محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و برادر صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی که چندی پیش برای شرکت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو سفر کرده بود، با انکار سرکوب معترضان به نتایج انتخابات گفته بود، دو نفر اعدام شده پیش از انتخابات بازداشت شده بودند.

محمد جواد لاریجانی همچنین با درخواست برخی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل برای اعزام بازرس ویژه تحقیق در باره شکنجه در ایران مخالفت کرده و گفته بود: ««به دلیل منع شکنجه در قانون اساسی ایران نیازی به اعزام گزارشگر ویژه شکنجه نیست.»

این در حالی است که بر اساس گزارش کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی برای پیگیری رویدادهای پس از انتخابات دست‌کم سه تن از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات بر اثر ضرب و شتم و شکنجه در بازداشتگاه‌ها جان باخته‌اند.
XS
SM
MD
LG