لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

جشنواره «یک دنیا»ی پراگ با «روزهای سبز» ایران افتتاح می‌شود


پوستر فیلم روزهای سبز اثر حنا مخملباف
پوستر فیلم روزهای سبز اثر حنا مخملباف
جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند حقوق بشری «وان ورلد» یا «یک دنیا» روز چهارشنبه هفته آینده، ۱۹ اسفندماه، در پراگ، پایتخت جمهوری چک، با فیلم «روزهای سبز» حنا مخملباف افتتاح می‌شود.

«روزهای سبز» که روایتی است از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران، سرگذشت یک دختر جوان ایرانی به نام آوا را به تصویر می‌کشد که در پی حوادث پس از انتخابات درگیر رویدادهای سیاسی کشور می‌شود.

آوا که از افسردگی رنج می‌برد به پیشنهاد دکتر روان‌شناسش به کارگردانی تئاتر روی می‌آورد، اما تئاتر او که الهام گرفته از دشواری‌های زندگی است توقیف می‌شود.

در این حین عده‌ای از مردم با امید به تغییر و به حمایت از میرحسین موسوی به خیابان‌ها می‌آیند. آوا که امیدی به تغییر ندارد، برای غلبه بر این ناامیدی به خیابان می‌رود تا با گفت‌وگو با مردم بر ناامیدی خود غلبه کند.

فیلم «روزهای سبز» که در بخش مسابقه جشنواره یک دنیا با ۱۵ فیلم دیگر به رقابت خواهد پرداخت پیش از این در جشنواره فیلم ونیز برنده جایزه «شجاعت در هنر» شده است.

اما «روزهای سبز» تنها فیلم ایرانی جشنواره بین‌المللی پراگ نیست و چهار فیلم ایرانی دیگر نیز در سایر بخش‌های این جشنواره بر روی پرده خواهند رفت.

فیلم زنان در کفن به کارگردانی محمدرضا کاظمی و فرید حائری‌نژاد در بخش «حق دانستن» و در کنار ۱۴ فیلم دیگر به نمایش درخواهد آمد.

زنان در کفن که پیش از این در حاشیه جشنواره فیلم برلین جایزه «سینما برای صلح» را دریافت کرده محصول مشترک ایران و هلند و درباره حکم سنگسار و به‌ویژه سنگسار زنان در ایران است.

مستند کوتاه «جاده رویاها» ساخته مونا رفعت‌زاده مستند ایرانی دیگری است که در بخش فیلم کوتاه جشنواره یک دنیا به نمایش درخواهد آمد.

در این مستند ۱۷ دقیقه‌ای، مونا رفعت‌زاده با دوربین به خیابان‌های تهران می‌رود و از افراد مختلف در مورد آروزهای‌شان پرس‌وجو می‌کند.

جشنواره «یک دنیا» در سال ۲۰۱۰ بخش جداگانه‌ای را با نام «متمرکز بر ایران» به مستند‌های ایرانی اختصاص داده است که به وقایع ایران معاصر پرداخته‌اند. در این بخش علاوه بر فیلم‌های «روزهای سبز» و «زنان در کفن» دو مستند «ایران، صداهای ناشنیده» و «بسیجی» نیز به نمایش درخواهند آمد.

«ایران: صداهای ناشنیده»‌ ساخته داوود گرامی‌فرد و محصول کشور کانادا است. این مستند در دور اول ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در ایران و به طور مخفی ساخته شده است. در این مستند بحث آزادی در دولت محمود احمدی‌نژاد از دریچه ذهن چند ایرانی به تصویر کشیده می‌شود.

مستند «بسیجی» محصول مشترک سه کشور فرانسه،‌ ایران و سوئیس نیز که در این جشنواره حضور دارد ساخته مهران تمدن است. در این فیلم، مهران که ساکن فرانسه است به ایران سفر می‌کند تا از زندگی و تفکرات بسیجیان ایران سر در بیاورد.

آن طور که در وب‌سایت رسمی جشنواره یک دنیا آمده، در جشنواره امسال ۱۰۱ فیلم مستند از بیش از ۳۰ کشور جهان به نمایش درخواهند آمد. این مستندها از میان ۱۶۰۰ فیلم متقاضی شرکت در جشنواره انتخاب شده‌اند.

جشنواره «یک دنیا» به مدت ۹ روز در پراگ دایر خواهد بود و پس از آن به ۲۹ شهر دیگر جمهوری چک سفر خواهد کرد.

«یک دنیا» همچنین از تاریخ ۱۲ تا ۱۹ آوریل برای نمایش فیلم‌های برگزیده جشنواره به بروکسل خواهد رفت و در بروکسل نیز با مستند «روزهای سبز» افتتاح خواهد شد.
XS
SM
MD
LG