لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

پایان رأی‌گیری در عراق؛ ده‌ها کشته و زخمی در روز انتخابات


در روز انتخاباتی بغداد تنها ۳۲ نفر در اثر یک بمب‌گذاری که به فرو ریختن دو ساختمان انجامید، حادثه دیدند
در روز انتخاباتی بغداد تنها ۳۲ نفر در اثر یک بمب‌گذاری که به فرو ریختن دو ساختمان انجامید، حادثه دیدند
در حالی که بر اساس گزارش‌های رسیده کمیسیون انتخاباتی عراق از پایان رأی‌گیری و بسته شدن صندوق‌های اخذ رأی خبر داده است، منابع امنیتی می‌گویند که در چند رشته بمب‌گذاری در نقاط مختلف عراق نزدیک به ۴۰ نفر کشته شده‌اند.

این رشته انفجارها که خون‌بارترین آنها در بغداد، پایتخت عراق روی داده است، همچنین ده‌ها زخمی بر جای گذاشته‌اند.

شهروندان عراقی از بامداد روز یکشنبه، برای تعیین تکلیف ۳۲۵ کرسی پارلمان این کشور، به پای صندوق‌های رأی رفته بودند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از وزارت کشور عراق نوشته است که در حوادث خشونت‌باری که همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی در برخی از شهرهای عراق روی داد، ۳۸ نفر کشته و ۱۱۰ نفر مجروح شده‌اند.

بر اساس این گزارش، روز یکشنبه دست کم ۱۶ تن در بغداد بر اثر فرو ریختن دو ساختمان جان خود را از دست داده‌اند و این حادثه که بر اثر انفجار دینامیت روی داد، ۱۶ مجروح به جای گذاشت.

علاوه بر این منابع امنیتی گفته‌اند که در بغداد چهار نفر نیز اثر پرتاب خمپاره جان خود را از دست داده‌اند و یک بمبگذاری نیز چهار کشته و بیش از ۴۰ زخمی بر جای گذاشته است.

این حوادث تنها به شهر بغداد محدود نبود و علاوه بر دو زخمی که بر اثر انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای در نزدیکی بغداد حادثه دیدند، سه نفر نیز در حادثه مشابهی در تکریت، زادگاه صدام حسین، مجروح شدند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود افزوده است که مناطقی در شماری دیگر از شهرهای عراق، از جمله فلوجه، بعقوبه و سامرا، نیز همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی، مورد حمله خمپاره‌ای قرار گرفته‌اند، اما از جزئیات تلفات یا خسارت وارده گزارشی در دست نیست.

شهرهای مختلف عراق در روزهای گذشته نیز صحنه بمب‌گذاری و انفجار بود؛ در یکی از خونبارترین این حوادث روز شنبه انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی مرقد امام علی در شهر نجف، ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت که شماری از شهروندان ایرانی را نیز شامل می‌شد.

اواخر هفته گذشته نیز شهر بعقوبه شاهد یک رشته بمب‌گذاری انتحاری بود که به کشته و زخمی شدن بیش از ۷۰ نفر انجامید.

گرچه هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است اما شبه‌نظامیان وابسته به القاعده در عراق پیش از این هشدار داده بودند که برای ممانعت از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور دست به اقداماتی خواهند زد.

در همین حال همزمان با برگزاری انتخابات در شهرهای مختلف عراق، هزاران نيروی ارتش و پليس این کشور با حمايت نيروهای آمريکايی در ۱۸ استان عراق مستقر شده‌اند تا از بمب‌گذاری‌های این شبه نظاميان جلوگيری کنند.

عراق در آستانه برگزاری این انتخابات مرزهای هوایی و زمینی خود را بست و مقام‌های عراقی اعلام کرده‌اند که مرزهای بین استانی نیز تا روز دوشنبه بسته خواهد بود. نیروهای امنیتی نیز در شهرهای مختلف کنترل خیابان‌ها را در اختیار گرفته و راه‌های منتهی به محل‌های اخذ رأی را مسدود کردند.

در انتخابات پارلمانی عراق، حدود ۶۲۰۰ نامزد از بيش از ۸۰ نهاد سياسی برای تصاحب ۳۲۵ کرسی مجلس نمايندگان با يکديگر رقابت می‌کنند.

در انتخابات عراق ۱۹ ميليون نفر واجد شرايط رأی دادن هستند و تا پيش از روز يکشنبه ۶۰۰ هزار نفر در داخل عراق رأی خود را به صندوق‌ها ريختند که شامل نيروهای نظامی، پليس، زندانیان و بيماران بستری در بيمارستان بودند.

نزديک به يک ميليون و چهار هزار عراقی که به صورت پناهنده يا تبعيدی در خارج از عراق به سر می‌برند، نیز می‌توانستند رأی خود را تا پيش از روز يکشنبه در ۱۶ کشور از جمله ایران به صندوق بريزند.
XS
SM
MD
LG