لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۰

شرکت نفتی « شل» فروش بنزين به ايران را متوقف کرده است


به دنبال انتشار خبر توقف صادرات بنزين به ايران توسط سه شرکت بزرگ نفتی، شرکت نفتی رويال داچ شل نيز روز چهار شنبه اعلام کرد که فروش بنزين به ايران را متوقف کرده است.

راينر وينزنريد، سخنگوی شرکت نفتی رويال داچ شل، گفته است: «ما هم اکنون به ايران بنزين نمی فروشيم».

اين سخنگوی شرکت نفتی «شل» از ارائه جزئيات بیشتر در خصوص زمان قطع فروش بنزين به ايران خودداری کرد.

وی همچنين در خصوص ارتباط قطع فروش بنزين توسط شرکت «شل» به جمهوری اسلامی و مساله تحريم ها عليه ايران اظهار نظر نکرد.

اين در حالی است که رسانه های خبری در هفته جاری گزارش دادند که سه شرکت بزرگ ويتول، گلنکور و ترافيگورا که در مجموع نصف بنزين وارداتی ايران را تامين می‌کردند، به علت افزايش ريسک سياسی، از فروش بنزين به ايران خودداری کرده‌اند.

طبق اين گزارش ها، هرچند ايران يکی از توليدکنندگان بزرگ نفت در جهان است، اما به دليل اين که پالايشگاههای اين کشور قديمی‌اند و بازدهی لازم برای تامين بنزين مورد نياز کشور را ندارند، جمهوری اسلامی مجبور است بخش مهمی از نياز خود را از طريق واردات تامين کند.

فروش بنزين به ايران تاکنون در فهرست تحريم های شورای امنیت سازمان ملل متحد عليه اين کشور قرار نگرفته است. اين در حالی است که مجلس نمايندگان و سنای آمريکا با تصويب طرحی خواستار تحريم شرکت های تامين کننده بنزين و فراورده های نفتی برای ايران شده اند.

اين طرح در آمريکا با هدف اعمال فشار بر ايران برای توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم به تصويب رسيد.

اين در حالی است که طی ماههای اخير تلاش های کشور های غربی برای تصويب دور چهارم تحريم ها عليه ايران شدت گرفته است.

بنا بر گزارش ها، تلاش های دولت آمريکا باعث شده است تا صادرکنندگان عمده فرآورده های نفتی از بيم واکنش واشينگتن فروش بنزين به ايران را متوقف کنند.

به نوشته فايننشيال تايمز، تصميم شرکت ويتول برای قطع صادرات به ايران از اين رو حائز اهميت است که اين شرکت بزرگترين معامله‌کننده نفت در جهان است.

يک مدير شرکت ويتول، که فايننشيال تايمز نامی از آن نبرده، به اين روزنامه گفته است که ويتول از آغاز سال ۲۰۱۰ تصميم گرفت در مناقصه‌های ايران شرکت نکند.

همچنين يک مدير شرکت سوييسی ترافيگورا که در کار معامله نفت و فلز است به فايننشيال تايمز گفته است که اين شرکت سه ماه پيش فروش بنزين به ايران را قطع کرد.

آنگونه که اين مدير شرکت‌ ترافيگورا به فايننشيال تايمز گفته است مشکلات و ريسک سياسی ناشی صدور بنزين به ايران، فوايد ناشی از معامله با ايران را تحت‌الشعاع قرار داده است.

فايننشيال تايمز می‌افزايد شرکت گلنکور نيز پس از سه دهه تجارت با ايران در سال ۲۰۰۹ معاملات خود با ايران را قطع کرد.

روزنامه فايننشيال تايمز می‌نويسد به رغم تصميم شرکت‌های ويتول، گلنکور و ترافيگورا برای قطع صادرات بنزين به ايران، تهران به طور کامل از واردات اين کالا محروم نمی‌شود چراکه ايران شرکت‌های کوچک نفتی مستقر در دوبی و شرکت‌های چينی را برای تامين نياز خود جايگزين کرده است.

به نوشته فايننشيال تايمز، شرکت توتال فرانسه، لوک‌اويل روسيه، پتروناس مالزی و رويال داچ شل در سال ۲۰۰۹ بخشی از نياز بنزين ايران را تامين کردند؛ شرکت ژن‌هوآ متعلق به چين نيز به نوشته اين روزنامه از سال ۲۰۰۹ اقدام به صادرات بنزين به ايران کرده است که هم‌اکنون تا يک‌سوم بنزين وارداتی ايران را تامين می‌کند.
XS
SM
MD
LG