لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

حسین مرعشی، با استفاده از مرخصی نوروزی از زندان آزاد شد


حسین مرعشی (چپ) در جریان مناظره انتخاباتی با علیرضا زاکانی/ چهارم خرداد ۸۸
حسین مرعشی (چپ) در جریان مناظره انتخاباتی با علیرضا زاکانی/ چهارم خرداد ۸۸
دو روز پس از بازداشت حسین مرعشی، از بستگان نزدیک اکبر هاشمی رفسنجانی و عضو ارشد حزب کارگرازان سازندگی، دادستان تهران گفته است که تا پایان تعطیلات نوروزی به این فعال سیاسی اصلاح‌طلب مرخصی اعطا شده است.

آقای مرعشی که پیشتر در دولت اصلاحات معاون محمد خاتمی و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود، روز پنج‌شنبه برای «اجرای حکم یک ساله‌اش» بازداشت و روانه زندان اوین شد.

اما او که از زمان رقابت‌های انتخاباتی سال ۸۴، همواره از منتقدان سرسخت و صریح‌اللهجه محمود احمدی‌نژاد بود، نخستین فرد نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی نیست که در ماه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه ۸۸ بازداشت شده است.

پیش از آقای مرعشی، همسر و دختر و خواهر همسر او نیز به دلیل شرکت در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز پس از انتخابات، به همراه فائزه هاشمی، دختر آقای رفسنجانی، دستگیر شدند، اما بازداشت این افراد چندان به طول نینجامید.

با این حال روز پنجشنبه خبرگزاری فارس، از حامیان دولت محمود احمدی‌نژاد، بدون اشاره به جزئیات پرونده آقای مرعشی اعلام کرد که وی به زندان اوین فرستاده شده است تا حکم حبس یک ساله‌اش اجرا شود.

بر اساس همین گزارش آقای مرعشی علاوه بر یک سال زندان همچنین به شش سال «محرومیت از شرکت در هرگونه حزب و مؤسسه که به کارهای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی بپردازد» محکوم شده است.

اکنون در شرایطی که تنها ساعاتی به پایان سال ۱۳۸۸ باقیمانده و کشور به تعطیلات دو هفته‌ای می‌رود، دادستان عمومی و انقلاب تهران در گفت‌وگو با ایلنا گفته است که «بعد از قطعیت حکم محکومیت حسین مرعشی به یک سال حبس تعزیری، وی بازداشت و به زندان اوین معرفی شد، امروز (۲۹ اسفند) نیز با اخذ ضمانت تا پایان تعطیلات به مرخصی آمد».

عباس جعفری دولت‌آبادی ادامه داده است که «همان‌گونه که در این چند روز تعدادی از متهمان و محکومان حوادث بعد از انتخابات به مناسبت آغاز سال جدید تا پایان تعطیلات به مرخصی آمدند، حسین مرعشی نیز در این راستا از امروز تا 14 فروردین ماه به مرخصی آمد».

دادستان تهران همچنین دخالت «دست‌های پیدا و ناپیدا» در آزادی حسین مرعشی را رد کرده و گفته است که «مگر هنگام اجرای حکم محکومیت مرعشی دست‌های پنهانی بود که هنگام اعطای مرخصی آن دست‌ها فعال شده باشند؟ دستور بازداشت این شخص برای تحمل محکومیت با دادستان بوده و برای اعطای مرخصی نیز دادستان چنین دستوری صادرکرده است».

آقای جعفری ادامه داده است که «هیچ منعی برای اعطای مرخصی وجود ندارد، اعطای مرخصی روالی دارد که اگر طی شود هر فردی می‌تواند از این امکان بهره‌مند شود».

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در ایام تعطیلات نیز افرادی به مرخصی خواهند آمد؟ گفته است که کار دادستان تعطیلی ندارد و اگر شرایط اعطای مرخصی به فردی فراهم شود، قطعاً این کار حتی در ایام تعطیلات نیز صورت خواهد پذیرفت.

در روزهای منتهی به نوروز، برخی از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگارانی که در ارتباط با اعتراض‌های شکل گرفته به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم بازداشت شده بودند، به تدریج و با تأمین وثیقه به مرخصی رفتند که از مشهورترین این چهره‌ها می‌توان به مصطفی تاجزاده و محسن میردامادی، دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب اشاره کرد.

علاوه بر این رئیس قوه قضائیه ایران نیز در دستورالعملی به دادسراهای کل کشور، شرایطی را برای اعطای مرخصی به زندانیان عادی برشمرد اما تا کنون آماری از زندانیانی که در اجرای این دستورالعمل به مرخصی رفته‌اند، منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG