لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

کوشنر: ایران چاره‌‌ای جز تحریم باقی نگذاشته است


برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه اظهار داشت ایران در مورد برنامه هسته‌ای خود چاره دیگری جز اعمال تحریم‌های تازه باقی نگذاشته است.

برنار کوشنر در سنای فرانسه گفت: «این شیوه متمردانه که دولت ایران هم‌اکنون در پیش گرفته، برای ما انتخاب دیگری باقی نمی‌گذارد: ما باید به دنبال تحریم‌های تازه باشیم.»

برنار کوشنر افزود: «ما همچنان به دنبال گفت‌وگو خواهیم بود اما تاکنون چه پاسخی گرفته‌ایم؟ هیچ چیز.»

وزیر خارجه فرانسه بار دیگر تاکید کرد برنامه هسته‌ای ایران آنطور که جمهوری اسلامی می‌گوید، دارای اهداف «درخور اعتماد» صلح‌آمیز نبوده است.

فرانسه، ایالات متحده، بریتانیا و آلمان در تلاشند دور تازه‌ تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت را به تصویب برسانند که این تلاش‌ها در نتیجه مخالفت برخی از کشورهای و از جمله چین تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وزیر خارجه فرانسه همچنین اظهار داشت که ایران برد موشک‌های خود را افزایش داده، و به اندازه کافی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نداشته و تلاش‌ها برای مذاکره و همکاری را عقیم گذاشته است.

برنار کوشنر همچنین به کره شمالی نیز پرداخت؛ برنار کوشنر گفت پیونگ‌یانگ «نه تنها برای صلح و ثبات منطقه تهدید است» بلکه «صادر کننده ... ناامنی به ویژه به خاور نزدیک و خاورمیانه است.»

کره شمالی سال گذشته، به یکباره دست به یک آزمایش هسته‌ای زد و مذاکرات شش جانبه برای حل مناقشه‌ای هسته‌ای‌اش را به شکست کشاند.

موضع کشورهای غربی هنگامی در قابل ایران سخت‌تر شد که ایران باوجود توافق اولیه با پیشنهاد وین، از اجرای آن سر باز زد.

برپایه پیشنهاد وین، ایران می‌بایست ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی خود را طی یک محموله تا آخر سال ۲۰۰۸ به روسیه تحویل می‌داد و در برابر، مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده با غنای ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیاتی امیرآباد تهران تحویل می‌گرفت.

هواداران پیشنهاد وین، معتقدند ایران با خروج ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود که معادل با ۷۵ درصد از کل موجودی اورانیوم غنی‌شده‌اش است، امکان ساخت بمب اتمی را در آینده نزدیک نخواهد داشت.

در حالی که ایران از پذیرش پیشنهاد وین خودداری ورزیده، خود عملیات غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را آغاز کرده است که به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز رسیده است.
XS
SM
MD
LG