لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

«مخالفان در قرقيزستان دولت موقت تشکیل دادند»


رزا اوتونبايوا، رهبر مخالفان قرقيزستان، می گويد مخالفان قدرت را در اين کشور به دست گرفته اند، اين در حالی است که حوادث روز چهارشنبه باعث شد تا قربان بيک باقی يف، رييس جمهوری قرقيزستان از بيشکک، پايتخت فرار کند.

رزا اوتونبايوا خواستار استعفای قربان بيک باقی يف شده است.

خانم اوتونبايوا در گفت وگوی تلفنی با خبرگزاری رويترز تصريح کرد:« هم اکنون ما يک دولت موقت داريم و من ریيس آن هستم. »

به گفته رزا اوتونبايوا دولت موقت به مدت شش ماه زمام امور را در دست خواهد داشت و طی اين مدت پيش نويس قانون اساسی را تهيه کرده و شرايط را برای برگزاری انتخابات رياست جمهوری «آزاد و سالم» آماده می کند.

در همین حال، برپایه گزارش‌ خبرگزاری‌ها وبه نقل از شاهدان عینی، در پی ناآرامی‌های خشونت‌بار در بیشکک، قربان بیک باقی یف، رئیس جمهوری قرقیزستان، از این شهر با هواپیما فرار کرده است و همزمان مخالفان دولت اعلام کرد‌ند که با اشغال کاخ ریاست جمهوری «دولت مردمی» تشکیل داده‌اند.

یک کارمند فرودگاه بیشکک به خبرگزاری فرانسه گفته است قربان بیک باقی یف به همراه چندین نفر با یک هواپیمای کوچک بیشکک را ترک کرده است.

از سوی دیگر، تامیر سری‌یف، یک رهبر عمده مخالفان اعلام کرد: «رهبران مخالفان هم‌اکنون در کاخ دولت هستند جایی که دولت مردمی جدید تشکیل شده است.»

به گفته تامیر سری‌یف، رزا اتونبایوا، به رهبری دولت جدید منصوب شده است.

روز چهارشنبه، پلیس ضد شورش، با تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور تلاش کرد هزاران نفر از معترضان را که در گرداگرد کاخ ریاست جمهوری تجمع کرده بودند، متفرق کنند که به گفته مقام‌های دولتی، ۱۷ نفر نیز در این زد و خوردها کشته شدند.

رهبران مخالفان با این حال رقم کشته‌شتدگان را تا ۱۰۰ نفر اعلام کرده‌اند اما این ارقام از سوی منابع مستقل به تایید نرسیده است.

قرقیزستان، یکی از دوستان آمریکا در آسیای مرکزی است و یک پایگاه هوایی آمریکا که عملیات در افغانستان را پوشش می‌دهد در این کشور قرار دارد.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که تا شامگاه چهارشنبه این پایگاه به طور عادی به فعالیت خود مشغول بوده است.

گروه‌های حقوق بشری دولت قربان بیک باقی یف را به اعمال هر چه بیشتر سیاست‌های سرکوبگرانه متهم می‌کنند؛ با این حال به گفته ناظران، افزایش بهای خدمات رفاهی یک عامل عمده در برافروختن آتش اعتراض‌ها بوده است.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، زد و خورد‌ها تا شامگاه چهارشنبه در خیابان‌های بیشکک و دیگر شهرهای عمده این کشور ادامه داشته است.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان به مراکز دولتی و تلویزیون دولتی در شهر بیشکک وارد شده‌اند.

در همین حال فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وقایع قرقیزستان گفت: «ما همچنان فکر می‌کنیم که دولت (قرقیزستان) همچنان بر سر قدرت است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که واشینگتن هنوز نمی‌تواند تایید کند که مخالفان کنترل قدرت را به دست گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG