لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰

توتال فرانسه به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد


شرکت نفتی توتال فرانسه، سومین شرکت نفتی بزرگ اروپا، در سال ۲۰۱۰ نیز همچنان به ازای اجرای طرح توسعه چهار میدان گازی در ایران از جمله در پارس جنوبی، از ایران نفت خام دریافت می‌کند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، شرکت نفتی توتال اجرای طرح توسعه میدان‌های گازی سیری، فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی، بلال و درود را بر عهده دارد.

همچنین بنابر گزارش سالانه شرکت توتال برای سال ۲۰۰۹، این شرکت موافقت‌نامه‌ای را نیز با ایران مبنی بر ارائه خدمات فنی برای میدان گازی درود به امضا رسانده است.

این در حالی است که ایالات متحده و فرانسه به منظور بازگرداندن ایران به پای میز مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در تلاش هستند تا تحریم‌های گسترده‌تری را بر ایران تحمیل کنند و به همین دلیل تجارت‌های نفتی با ایران را که از لحاظ میزان ذخایر نفت و گاز مقام دوم را در جهان دارد، به شدت تحت نظر دارند.

به رغم تمام این فشار‌ها، توتال فعالیت‌های خود در ایران را متوقف نکرده است و بنا بر گزارش سالانه ۲۰۰۹ شرکت توتال، این شرکت در سال گذشته مبلغ ۲/۶ میلیارد یورو نفت خام و میعانات گازی از ایران خریداری کرده و همچنین مبلغ ۲۷/۴ میلیون یورو روغن به ایران فروخته است.

با این حال میزان تجارت نفتی میان توتال فرانسه و ایران به نسبت سال‌های گذشته کاهش یافته است. بلومبرگ می‌نویسد که شرکت توتال در سال ۲۰۰۹ در قالب قرارداد خرید متقابل، روزانه ۸ هزار بشکه نفت خام از ایران دریافت کرده و این در حالی است که میزان واردات نفت خام توتال در سال ۲۰۰۶ حدود ۲۰ هزار بشکه در روز بوده است.

همچنین توتال در حمایت از تحریم‌های اعمال شده بر ایران از جانب سازمان ملل متحد، آغاز طرح توسعه میدان گازی فاز ۲ پارس جنوبی را به تأخیر انداخت که در نهایت و به موجب این تأخیر، شرکت ملی گاز ایران اجرای این طرح را به شرکت ملی نفت چین واگذار کرده و قراردادی به ارزش ۵ میلیارد دلار با این شرکت به امضا رساند.

با تمام این اوصاف، ‌توتال در گزارش سالانه خود نسبت به اعمال تحريم‌های جديد از سوی ايالات متحده عليه ايران هشدار داده و اعلام كرده است که این تحریم‌ها می‌تواند شرکت توتال را از لحاظ مالی متضرر کند.
XS
SM
MD
LG