لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

فرانسه خواستار تصويب قطعنامه تحریمی ايران تا ماه آينده ميلادی شد


نيکولا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز سه شنبه، خواستار تصويب قطعنامه تازه تحريم ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد حداکثر تا ماه آينده ميلادی شد.

آقای سارکوزی که در کنفرانس خبری در نشست امنيت هسته ای در واشينگتن صحبت می کرد، گفت: شورای سازمان ملل، بايد درباره تحريم ها عليه ايران در ماه (جاری) « آوريل و يا در مه (ماه آينده)» ميلادی، به توافق برسد.

آقای سارکوزی در همين حال تاکيد کرد « لحظۀ حقيقت نزديک می شود.»

رييس جمهوری فرانسه در کنفرانس «امنيت هسته ای در واشنيگتن» که با حضور نمايندگان ۴۷ کشور و با هدف مقابله با تروريسم هسته ای برگزارمی شود، شرکت کرده است. مساله برنامه هسته ای ايران يکی از مسايل مهم مطرح در اين کنفرانس به شمار می رود.

در همين زمينه، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز سه شنبه، ابراز خوش بينی کرد که تلاش ها برای تصويب قطعنامه تازه تحريم عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد به نتيجه برسد.

خانم مرکل همچنين گفت که هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا روز دوشنبه با مقامات فرانسه، بريتانيا، روسيه و چين به همراه آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵ ، ديدار و گفت وگو کرده است.

آنگلا مرکل گفته است که از «پيشرفت های» به دست آمده برای دور تازه تحريم ها عليه ايران راضی است.

خانم مرکل گفت: نشانه هايی وجود دارند که نشان می دهند که چين و روسيه به گفت وگو ها ادامه می دهند. باور دارم زمان بر ما فشار وارد می کند و در اين باره ما بايد پيشرفت ببينيم و به جلو گام هايی برداريم.

صدر اعظم آلمان در باره مذاکره در حاشيه کنفرانس امنيت هسته ای واشينگتن درباره تحريم ها عليه ايران تاکيد کرد:«همچنين باور دارم که نشانه ها اينجا بيشتر خوش بينانه هستند تا بدبينانه».

شورای امنيت سازمان ملل متحد تا کنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است و در آنها از جمهوری اسلامی خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

ايران با رد اين قطعنامه ها برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است. جمهوری اسلامی تاکيد می کند برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز و برای توليد برق است.

کشورهای غربی طی ماهها اخير تلاش های خود را برای تصويب دور چهارم تحريم ها عليه ايران افزايش داده اند. اما چين تمایل چندانی به حمايت از اين تحريم ها از خود نشان نداده است.

سخنگوی وزارت خارجه چين روز سه شنبه بار ديگر گفته است که از نظر کشورش، تحريم‌ها همچنان برای حل موضوع هسته‌ای ايران ناکارآمد هستند.

تنها يک روز پس از ديدار باراک اوباما و هو جين تائو، رؤسای جمهور آمريکا و چين، در واشينگتن خبرگزاری فرانسه از پکن گزارش داد که چين بار ديگر اتخاذ تحريم‌ها را برای حل مسئله اتمی ايران ناکارآمد خوانده است.
XS
SM
MD
LG