لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

آتش‌فشان در ایسلند پرواز هواپیماها در بریتانیا و ایرلند را متوقف کرد


حرکت گدازه‌ها در آتش‌فشان یخچال طبیعی ایسلند
حرکت گدازه‌ها در آتش‌فشان یخچال طبیعی ایسلند
توده بزرگی از خاکستر آتش‌فشانی که از ایسلند به سمت بریتانیا و ایرلند حرکت کرده است روز پنج‌شنبه تمام پروازها را در آسمان این دو کشور متوقف و تعداد زیادی از پروازهای اروپای شمالی را مختل کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، سازمان هواپیمایی بریتانیا به خاطر مسائل ایمنی و خطرات ناشی از معلق بودن خاکستر در هوا برای موتور هواپیماهای مسافربری تمام پروازها بین ساعات ۱۲ تا ۶ بعدازظهر به وقت محلی را لغو کرده است.

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بریتانیا، متناسب با حجم و جهت گسترش این توده خاکستر ممکن است دوره لغو پروازها تمدید و طولانی‌تر شود.

سازمان هوایپمایی کشوری جمهوری ایرلند نیز به همین خاطر ساعت ۱۲ ظهر روز پنج‌شنبه تعداد زیادی از پروازها را لغو کرده و در نتیجه فرودگاه شهر دابلین عملا تعطیل شده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، تحت تاثیر حرکت توده بزرگی از خاکسترهای آتش‌فشانی که روز چهارشنبه در آسمان ایسلند پخش شد و پنج‌شنبه به آسمان بریتانیا رسید، اکثر فرودگاه‌های بریتانیا به حالت تعطیل درآمده‌اند.

این انفجار آتش‌فشانی تازه‌ترین مورد از مجموعه فعالیت‌های آتش‌فشانی در جزیره ایسلند است که از روز بیستم ماه مارس، ماه گذشته میلادی، آغاز شده است. این فعالیت‌های آتش‌فشانی که در اعماق لایه‌های یخی سطح این جزیره روی داده توده بزرگی از خاکستر را در آسمان منطقه رها کرده است.

سازمان دفاع غیرنظامی و حوادث اضطراری ایسلند روز پنج‌شنبه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که آتش‌فشان‌ها هنوز هم فعال هستند و تحت تاثیر آن سیل وسیعی در منطقه جاری و حجم زیادی از خاکستر در آسمان ایسلند پخش شده است.

کارشناسان صنعت پرواز در بریتانیا می‌گویند که این وضعیت در کوتاه‌مدت موجب لغو تعداد زیادی از پروازها و اختلال در سفرهای هوایی خواهد شد.

به گفته این کارشناسان، مشکل این است که دقیقا نمی‌توان مدت زمان ادامه این وضعیت را پیش‌بینی کرد. حتی اگر مشکل نامناسب بودن هوا به‌زودی برطرف شود خسارت مالی ناشی از این اختلال برای خطوط هوایی بسیار سنگین خواهد بود.

فرودگاه شهر کپنهاگ در دانمارک نیز ناگزیر شد تعدادی از پروازهای خود را جابه‌جا یا لغو کند. به گفته سخنگوی این فرودگاه، رسیدن خاکستر و غبارهای آتش‌فشانی به آسمان دانمارک ممکن است در ساعات غروب پنج‌شنبه اختلال بیشتری در پروازها ایجاد کند.

در همین حال فرودگاه آمستردام در هلند هنوز فعال است، ولی در مورد لغو پروازها به شهرهای شمالی اروپا هشدار داده است. فرودگاه شهر هامبورگ در شمال آلمان نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد، ولی پروازها به انگلیس، نروژ و سوئد یا لغو و یا مختل شده‌اند.

فرودگاه استکهلم در سوئد ۲۰ پرواز به شهرهای شمالی اروپا و ۲۰ پرواز داخلی را لغو کرده و سخنگوی آن اعلام کرد که در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه ممکن است تعداد بیشتری از سفرها لغو شده و حتی فرودگاه به طور کامل تعطیل شود.

کارشناسان پرواز می‌گویند وجود غبار و خاکستر آتش‌فشانی در هوا برای کار موتور هواپیماها بسیار خطرناک است. موتور هواپیما با مکیدن هوا از یک طرف و خارج کردن آن از طرف دیگر حرکت می‌کند . وجود ذرات خاکستر می‌تواند اشکالات فنی خطرناکی در موتور هواپیماها ایجاد کرده و بنابراین در چنین شرایطی پرواز ناامن و خطرناک است.
XS
SM
MD
LG