لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

سومین نشست ۱+۵ درباره تحریم ایران برگزار شد


تاسیسات نطنز
تاسیسات نطنز
نمایندگان گروه ۱+۵ روز پنجشنبه نیز در نیویورک رایزنی‌های خود درباره تحریم ایران را ادامه دادند؛ این نشست که سه ساعت به طول انجامید سومین جلسه این گروه در طول یک هفته گذشته بوده است.

پس از این نشست، مارک لیال گرانت، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، این گفت‌وگوها را «بسیار سازنده» توصیف کرد؛ چین، روسیه و فرانسه نیز روز چهارشنبه نظر مشابهی را درباره این گفت‌وگوها مطرح کرده بودند.

مارک لیال گرانت، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، روز پنجشنبه تاکید کرد که این گفت‌وگوها، «بسیار خوب» پیش رفته است.

با این حال دیپلمات‌ها از پیش خاطرنشان کرده‌اند که برای رفع اختلاف‌های پکن و مسکو با قدرت‌های غربی، همچنان مذاکرات سختی در پیش خواهد بود.

در همین زمینه، یک دیپلمات به خبرگزاری رویترز گفته است که مذاکرات در باره تحریم ایران در حال شتاب گرفتن است.

ایالات متحده و هم‌پیمانان اروپایی‌اش، مصر هستند که هر چه زودتر چهارمین دوره تحریم‌ها علیه ایران وضع شود.

این مذاکرات در حالی در جریان است، که مقام‌های بلندپایه اطلاعاتی آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کردند که در عرض یک سال ایران می‌تواند اورانیوم مورد نیاز برای ساخت یک بمب را تولید کند.

در حالی که روسیه خواستار تحریم‌های «هوشمند» علیه ایران شده است، اما موضع رسمی وزارت خارجه چین بر «ناکارآمد» بودن تحریم‌های علیه ایران تاکید دارد؛ روسیه و چین، هر دو دارای مناسبات اقتصادی گسترده‌ اقتصادی با ایران هستند.

روز چهارشنبه لی بائو ئونگ، سفیر چین در شورای امنیت گفت که مذاکرات در گروه ۱+۵ بر دیپلماسی تمرکز خواهد داشت.

در همین حال پس از نشست مقام‌های برزیل، چین و هند در برزیلیا، وزیر خارجه برزیل روز پنجشنبه اعلام کرد که موضع این کشور با چین و هند در مورد ایران «قرابت» دارد.

برزیل که عضو غیر دایم شورای امنیت است با تحریم ایران مخالفت کرده است و سفر هیلاری کلینتون به این کشور نیز موضع این کشور را تغییر نداد.

سلسو آمورین، وزیر خارجه برزیل، روز پنجشنبه گفت که برزیل معتقد است که هنوز می‌توان به توافقی با ایران دست یافت.

وزیر خارجه برزیل گفت: «برداشت ما این است که چین و هند نیز درباره کارآمد بودن تحریم‌ها تردید دارند و معتقدند که تحریم‌ها تنها به مردم بسیار آسیب‌پذیر لطمه وارد می‌کند و نه رهبران.»

سلسو آمورین درباره گفت‌وها میان هند و چین و برزیل بدون ذکر جزئیات گفت: «ایده‌هایی درباره چگونگی این فرآیند رد و بدل شد؛ درباره اینکه چه شیوه‌ای بهترین راه برای یافتن یک راه‌حل مسالمت‌آمیز است.»

به گفته دپیلمات‌‌ها، نمایندگان گروه ۱+۵ در حال حاضر پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا برای تحریم ایران را بررسی می‌کنند.

این پیش‌نویس سیستم بانکداری، کشتیرانی و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران را هدف گرفته است؛ در پیش‌نویس آمریکا تحریم کامل تسلیحاتی ایران و نیز تحریم اعضای سپاه پاسداران نیز در نظر گرفته شده است.
XS
SM
MD
LG