لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

جشنواره کن با «رونوشت برابر اصل»


محمد حقیقت، کارگردان و منتقد سینمای ایران
محمد حقیقت، کارگردان و منتقد سینمای ایران
شصت و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کن در تاریخ دوازدهم ماه مه، برابر با بیست و دوم اردیبهشت‌ماه، و با اکران فیلم «رابین هود» ساخته ریدلی اسکات از بخش خارج مسابقه آغاز به کار خواهد کرد. فیلم «رونوشت برابر اصل» ساخته عباس کیارستمی و محصول مشترک سه کشور فرانسه،‌ ایتالیا و ایران تنها فیلم ایرانی بخش رقابتی و جشنواره کن امسال است.

قرار بر این بود که جعفر پناهی، کارگردان دربند ایرانی و برنده دوربین طلایی بهترین فیلم اول جشنواره کن در سال ۱۹۹۵، نیز به عنوان یکی از داوران بخش مسابقه در این جشنواره حضور داشته باشد.

محمد حقیقت، کارگردان و منتقد سینمای ایران در مورد تازه ترین جشنواره کن به رادیو فردا می گوید: قرار است که چند تا از فیلم های دیگر را هم به زودی اعلام کنند، چون معمولاً ۲۰ یا ۲۱ فیلم برای مسابقه هست و تا الان ۱۶ فیلم گرفته اند که چهار تا از خود فرانسه است و برای اولین بار از آمریکا فقط یک فیلم گرفته اند. نکته دیگر اینکه یک سری از کسانی که قبلاً مشهور بودند به کن آمده اند مثل میخائیلکوف و مایک لی و غیره.

یک عده دیگر که روزنامه نگارها فکر می کردند اینها بروند به بخش مسابقه، رفتند به بخش «نوعی نگاه»، مثل ژان لوک گدار و یا مانوئل دولیویرا که پیرترین فیلم ساز جهان است و الان ۱۰۲ سالش است، اینها را گذاشتند در بخش نوعی نگاه. امسال یکی از نکاتی که جالب است، این است که به هشت زبان می خواهند اخبار را در سایت فستیوال کن به سراسر جهان بفرستند.

چند میلیارد آدم به طور مستقیم می توانند در جریان آخرین خبرهای کن قرار بگیرند. دیگر اینکه امسال خیلی سریعتر فیلم ها را اعلام کردند و گفتند که تعداد کمتری فیلم دیدند نسبت به سالهای قبل. امسال ۱۶۶۵ فیلم دیدند. در حالی که سال های قبل در حدود ۲۰۰۰ فیلم می آمد. توضیحش اینست که مربوط به بحران اقتصادی است که کمتر فیلمی ساخته شده و پیشنهاد شده است.

در واقع کمتر فیلم به دفتر جشنواره رسیده؟

بله. دقیقاً.

حضور سینمای ایران در فستیوال کن امسال زیاد پررنگ نیست. تقریباً فیلم ایرانی وجود ندارد. چه تعداد فیلم به دفتر رسیده بود؟

حدوداً به طور رسمی از جاهای مختلف ایران، فیلم های گوناگونی فرستادند. چه آنهایی که کمپانی های شناخته شده و رسمی هستند، و چه بچه هایی که به شکل زیرزمینی فیلم های مختلفی با دوربین های دیجیتالی و بدون مجوز می سازند. حدود بیست و پنج فیلم امسال رسید و اینها همه را دیدند و هیچکدام برایشان جالب توجه نیامد.

فیلم «رونوشت برابر اصل» ساخته عباس کیارستمی که گفته می شود محصول مشترک فرانسه و ایتالیا است و در واقع آقای کیارستمی تنها ایرانی است که سازنده این فیلم است، در بخش رقابتی جشنواره کن حضور دارد. آیا شما این فیلم را دیده اید؟

نه من این فیلم را ندیده ام. کمیته انتخاب چهار ماه پیش دیدند و فیلم محصول مشترک فرانسه و ایتالیا است، با سرمایه این دو کشور، با هنرپیشه های فرانسوی و انگلیسی و به زبان ایتالیایی و فرانسوی و انگلیسی ساخته شده، با حضور ژولیت پینوش که هنرپیشه مشهور است و اساساً سوژه اش هم هیچ ربطی به ایران ندارد. بنابراین خود به خود فیلم از یک زاویه ای ایرانی حساب نمی شود.

شما می دانید که موضوع فیلم درباره چیست؟

بله. راجع به آشنایی یک نویسنده مرد انگلیسی زبان است که می آید به ایتالیا و آنجا قرار است کتابش را معرفی کنند. توی معرفی این کتاب با یک خانم فرانسوی آشنا می شود که گالری هنری دارد و آشنایی این دو شروع می شود، راجع به تقلب و واقعیت در هنر و اینها راه می روند و با هم گفت و گو می کنند.

آقای ژاکوب، رئیس جشنواره کن موقع معرفی فهرست هیئت داوران اعلام کرد که از جعفر پناهی هم برای شرکت در هیئت داوران جشنواره دعوت شده بوده و ایشان هم پذیرفته بوده است.

دقیقاً من توی آن جلسه بودم و ایشان اعلام کرد که قرار است یکی از داوران بخش Cinéfondation باشد، که آقای پناهی هم از یک طریقی با او تماس گرفته اند و ایشان قبول کرده ولی همانطور که می دانید الان در زندان ایران است و حالا اینکه چطوری ایشان بیاید و اینها بحثی است که باید دید در عمل چه خواهد شد.
XS
SM
MD
LG