لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۶

وزیر خارجه امارات: ایران همانند اسراییل سرزمین اعراب را اشغال کرده است


وزیر امور خارجه امارات با طرح دوباره این ادعا که ایران سه جزیره اماراتی را اشغال کرده است، گفت این اقدام ایران همانند اقدام اسراییل در اشغال سرزمین‌های عربی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شیخ عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی روز سه‌شنبه در سخنانی با اشاره به اختلاف کشورش با ایران بر سر سه جزیره تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی اظهار داشت: «اشغال سرزمین‌های عربی با هم فرقی ندارد.»

هر چند شیخ‌نشین‌های اماراتی به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ادعای مالکیت خود بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس را با شدت بیشتری مطرح کرده‌اند، اما به موجب توافق سه جانبه‌ای که در سال ۱۹۷۱ میان دولت پادشاهی وقت ایران، بریتانیا و امیرنشین شارجه به امضا رسید، مالکیت جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی به ایران واگذار شد.

پیشتر مجيد تفرشی، پژوهشگر تاريخ در لندن که به بخشی از اسناد وزارت امور خارجه بريتانيا در این باره دسترسی داشته، در این باره گفته بود: «بر اساس اين اسناد، در توافقنامه سال ۱۹۷۱ بر حاکميت مشاع ايران در جزيره ابوموسی تاکيد شده است، به اين صورت که حاکميت نظامی به طور کامل به ايران تعلق گيرد و حاکميت در مراکز غير نظامی به طور مشترک از آن ايران و امارات باشد.»

این در حالی است که دولت امارات و همین‌طور سایر کشورهای عربی هراز چندگاهی ایران را به اشغال این سه جزیره متهم می‌کنند.

وزیر خارجه امارات نیز در سخنان روز سه‌شنبه خود به مقایسه ایران و اسراییل در «اشغال سرزمین‌های عربی» پرداخته و گفته است: «هیچ فرقی میان اشغال بلندی‌های جولان، جنوب لبنان، کرانه باختری یا نوار غزه توسط اسراییل وجود ندارد و اشغالگری اشغالگری است. و هیچ سرزمین عربی باارزش‌تر از سرزمین‌‌های دیگر نیست.»

شیخ عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان همچنین گفته است که وی به عنوان یک اماراتی بیشتر از آن که به «اشغال سایر سرزمین‌های عربی حساس باشد، به اشغال بخشی از امارات حساسیت دارد.»

با این حال ايران جزاير ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خليج فارس را بخش جدایی‌ناپذیر خاک خود می‌داند و بارها تاکید کرده است که آماده گفت و گو با امارات برای رفع سوتفاهم‌ها است. در حالی که امارات خواستار رسیدگی دیوان داوری لاهه به این موضوع است.

در اوايل دهه ۱۹۷۰ میلادی و پس از استقلال امارات نیز، این کشور در نامه‌ای به شورای امنيت سازمان ملل، نسبت به جزاير ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک ادعای مالکيت کرده و خواستار رسيدگی سازمان ملل به اين ادعا شده بود.

اما شورای امنيت در دسامبر ۱۹۷۱ درخواست امارات را از دستور کار خود خارج کرد و رسيدگی به آن را نپذيرفت. از سال ۱۹۹۲ اين جزاير بار ديگر مورد ادعای ارضی امارات متحده عربی قرار گرفته است.

سه جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در دهانه تنگه هرمز قرار دارند و به دليل اين که کشتی های نفتکش به علت کم عمق بودن خليج فارس تنها بايد از مسير ميان اين جزيره ها عبور کنند، موقعيت ويژه ای دارند.
XS
SM
MD
LG