لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

تلاش ایران برای جلوگیری از تحریم‌ها در بوسنی هم به بن‌بست رسید


منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در دیدار با هریس سیلایدزیچ، یکی از اعضای رهبری سه جانبه بوسنی
منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در دیدار با هریس سیلایدزیچ، یکی از اعضای رهبری سه جانبه بوسنی
به دنبال سفر منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، به بوسنی در روز دوشنبه، مقامات این کشور اعلام کردند که با قطعنامه احتمالی تحریم‌های تازه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل موافقت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منوچهر متکی طی سفری که به بوسنی، یکی از ده عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل داشت، با سون آلکالای، همتای بوسنیایی خود، دیدار کرد.

وی در این دیدار ضمن اشاره به دوستی مردم ایران و بوسنی و هرزگوین اعلام کرد برای ارائه توضیحاتی پیرامون نکات جدید مربوط به پرونده هسته‌ای ایران به بوسنی سفر کرده است.

متکی در ادامه با اشاره به موضوع تحریم‌ها افزود: «تحریم‌ها و سیاست‌های دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی متعلق به دوران کنونی نیستند.»

وی همچنین از تمامی ده عضو غیردائم شورای امنیت درخواست کرد تا نقش خود را با احساس مسئولیت ایفا نمایند و در فضایی دموکراتیک دست به تصمیم‌گیری بزنند تا از این طریق «از تحمیل خواسته‌های برخی از اعضای شورای امنیت» جلوگیری نمایند.

متکی در این سفر همچنین دیداری با هریس سیلایدزیچ، یکی از اعضای رهبری سه‌جانبه بوسنی، داشت. سیلایدزیچ در این دیدار اعلام کرد که عضویت در ناتو و همچنین اتحادیه اروپا در سریع‌ترین زمان ممکن از منافع راهبردی بوسنی است و این کشور در عین تصمیم‌گیری در مجامع بین‌المللی از جمله شورای امنیت، باید به فکر امنیت کشور و شهروندانش نیز باشد.

در همین راستا، منوچهر متکی روز یکشنبه به اتریش سفر کرد و در دیدار با همتای اتریشی خود، خواستار آن شد تا این عضو غیر دائم شورای امنیت در اتخاذ مواضع خود در این شورا «مستقل» عمل کند.

با این حال میشائیل اشپیندلگر، وزیر خارجه اتریش، آشکارا اعلام کرد که ایران باید همکاری با جامعه جهانی را بر سر برنامه هسته‌ای خود آغاز کند یا در غیر این صورت با تحریم‌های جدید مواجه شود.

در همین راستا، ایالات متحده نیز دوشنبه اعلام کرد به دلیل فعالیت‌های حساس اتمی جمهوری اسلامی، این کشور خواهان تصویب هرچه سریع‌تر چهارمین قطعنامه تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت شده است.

برای آن که قطعنامه‌ای تازه علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت به تصویب برسد، لازم است که ۹ عضو از ۱۵ عضو این شورا به آن رأی مثبت دهند، و هیچ یک از پنج عضو دائم از جمله روسیه و چین از حق وتوی خود در این مورد استفاده نکنند.

به منظور جلوگیری از تصویب این قطعنامه، ایران دور تازه‌ای از سفرها را به ده کشور عضو غیر دائم شورای امنیت آغاز کرده است.

علاوه بر اتریش و بوسنی، کشور برزیل نیز هنوز در مورد دادن رأی منفی به قطعنامه تحریمی تازه علیه ایران مردد است و از دادن پاسخی قاطع سر باز می‌زند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين خواست جامعه بين‌المللی برنامه غنی‌سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.
XS
SM
MD
LG