لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

آژانس: گفت‌وگوهای متکی و آمانو نتیجه محسوسی در بر نداشت


منوچهر متکی؛ وزیر امور خارجه ایران
منوچهر متکی؛ وزیر امور خارجه ایران
سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که دیدار روز یکشنبه منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، با يوكيا آمانو، مديركل آژانس، در وین درباره مبادله سوخت اتمی، بدون نتیجه بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیل تئودور، سخنگوی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، در این زمینه گفته است که در این دیدار، دو طرف ضمن گفت‌وگو درباره فراهم ساختن سوخت مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران، به تبادل دیدگاه‌های خود در زمینه راه‌های ممکن برای تحقق این موضوع پرداختند.

خانم تئودور بدون ارائه جزئیات بیشر از این دیدار، به این نکته بسنده کرد که این مذاکرات نتیجه محسوسی در بر نداشته است.

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات، که نخواست نامش فاش شود، گزارش داده است که دو طرف مذاکره به هیچ توافقی دست نیافتند و روشن است که امروز توافقنامه‌ای بین دو طرف امضا نشد.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده بود که «فضای گفت‌وگوها میان وزیر خارجه ایران و مدیرکل آژانس جدی بوده است».

در این بیانیه همچنین با تأکید بر اینکه بازرسی‌های آژانس در ایران و نیز مبادله سوخت اتمی موضوع گفت‌وگو میان وزیر خارجه ایران و مدیرکل آژانس بوده، تصریح شده است که مذاکرات به نتیجه محسوسی منجر نشده است.

یک دیپلمات نزدیک به آژانس نیز به خبرگزاری رویترز گفت که «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روند مذاکرات [مربوط به تبادل سوخت هسته‌ای] قرار ندارد، بلکه نظرات دو طرف را می‌شنود».

در همین حال گلین دیویس، نماینده ایالات متحده در آژانس، با استقبال از دیدار منوچهر متکی و یوکیا آمانو، این دیدار را «فرصتی مناسب» برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای تشریح مستقیم نگرانی‌هایش در قبال برنامه اتمی ایران، توصیف کرد.

ایالات متحده در ماه‌های اخیر تصویب دور چهارم از تحريم‌هاى بين‌المللى عليه ايران را در شورای امنیت سازمان ملل پیگیری می‌کند و به دنبال جلب حمايت روسيه و چين دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت است.

اتریش: ایران با جامعه جهانی همکاری کند

دیدار وزیر خارجه ایران با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی صورت می‌گیرد که ایران در آستانه بررسی تحریم‌های پیشنهادی غرب در شورای امنیت، دور تازه‌ای از رایزنی‌ها را با این شورا آغاز کرده است.

آقای متکی خود هفته گذشته در پایان نشست خلع سلاح هسته‌ای در تهران گفته بود که ایران با محوریت موضوع مبادله سوخت هسته‌ای مذاکراتی را با ۱۵ عضو شورای امنیت در دستور کار دارد.

در همین زمینه وزیر خارجه ایران روز یکشنبه پس از دیدار با همتای اتریشی خود، با «دوستانه» توصیف کردن فضای این دیدار، از اتریش که عضو غیر دائم شورای امنیت است خواست تا در اتخاذ مواضع خود در این شورا «مستقل» باشد.

با این حال میشائیل اشپیندلگر در کنفرانس خبری خود با منوچهر متکی، گفت که ایران باید همکاری با جامعه جهانی را بر سر برنامه هسته‌ای خود آغاز کند یا در غیر این صورت با تحریم‌های جدید مواجه شود.

وزیر خارجه اتریش تصریح کرد که تحریم‌های تازه پیامد عدم تغییر رفتار ایران خواهد بود، که البته امیدواریم چنین نشود.

آقای اشپیندلگر همچنین گفت که اطلاعات جدیدی از سوی ایران دریافت کرده است که هفته آینده آنها را با همتایان اروپایی خود در میان خواهد گذاشت

وی با این حال تأکید کرد که به نظر نمی‌رسد که این اطلاعات جدید موضع کشورهای اروپایی را در قبال برنامه اتمی ایران تغییر دهد.

دولت‌های غربی بر این باورند که ایران تحت پوشش برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند و از این رو پس از آنکه روش‌های مختلفی را در قبال ایران آزموده‌اند، اتخاذ تحریم‌های سخت‌تر را با هدف وادار کردن ایران به تغییر در رفتارش دنبال می‌کنند.

ایران اما همواره با رد این اتهام‌ها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده و با انتقاد از برنامه هسته‌ای کشورهایی از قبیل اسرائیل، غرب را به رفتار دوگانه در این زمینه متهم می‌کند.
XS
SM
MD
LG