لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

احمدی‌نژاد بار دیگر تحریم‌ها علیه ایران را فاقد اعتبار قانونی خواند


محمود احمدی‌نژاد در کنار رئیس جمهوری اوگاندا (راست)
محمود احمدی‌نژاد در کنار رئیس جمهوری اوگاندا (راست)
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، بار دیگر با بی‌اعتبار خواندن هر گونه تحریم تازه علیه ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل، ایالات متحده و بریتانیا را متهم کرد که در مورد برنامه هسته‌ای تهران «دورغ‌پردازی» می‌کنند.

آقای احمدى‌نژاد، که برای دیدار با همتای اوگاندایی خود به این کشور سفر کرده بود، در یک نشست خبری افزود که «اینکه دولت‌های زورگو از ساخت بمب اتم، ادعای نگرانی می‌کنند، یک دروغ بزرگ است. چرا که آنها رژیم صهیونیستی را به بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای مجهز کرده و ... خودشان نیز هزاران کلاهک هسته‌ای در انبارهای خود ذخیره کرده‌اند، و در چنین وضعیتی اعلام می‌کنند که نگران هستند که فعالیت جمهوری اسلامی ایران شاید در آینده منحرف شود و این لطیفه را مدام تکرار می‌کنند».

اوگاندا یکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است و اهمیت سفر رئیس دولت دهم به این کشور از آن روست که شورای امنیت در هفته‌های آینده به بررسی پیشنهاد کشورهای غربی برای اتخاذ دور جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی خواهد پرداخت.

با این حال آقاى احمدى‌نژاد بدون پاسخ مستقیم به سؤال خبرنگار آسوشیتدپرس در مورد ارتباط سفرش به اوگاندا و تحریم احتمالى ایران در شورای امنیت، گفت که «موضوع هسته‌اى ایران به یک آزمایش بزرگ براى تمام دنیا تبدیل شده است».

آمریکا و متحدان غربی‌اش پس از آنکه در قبال برنامه هسته‌ای ایران ترکیبی از روش‌های مختلف از جمله تحریم و مذاکره را آزموندند به تازگی به دنبال دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران هستند تا این کشور را به تغییر روش در برنامه اتمی‌اش وادار سازند.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که احتمالاً در پوشش برنامه هسته‌ای خود، اهداف نظامی را دنبال می‌کند.

در واکنش به این اتهام‌ها، رئیس جمهور ایران با تکرار سخنان پیشین مقام‌های جمهوری اسلامی ادامه داد که «آمریکا و بریتانیا نگران ساختن بمب اتمى توسط ایران هستند، اما آنها دروغ مى‌گویند همانگونه که بارها دروغ گفته‌اند».

وى با اشاره به اشغال عراق به بهانه وجود تسلیحات کشتار جمعى در این کشور اضافه کرد که «هیچ سلاح کشتار جمعى و حتى هیچگونه برنامه براى توسعه سلاح‌هاى شیمیایى و بیولوژیکى در عراق پیدا نشد، اما همین موضوع دلیل اصلى جنگ با عراق در سال ۲۰۰۳ بود».

رئیس جمهور ایران همچنین تلاش آمریکا و برخى دولت‌هاى اروپایى در شوراى امنیت برای تحریم جمهوری اسلامی را «فاقد مبناى حقوقى» خواند و افزود که «ما هیچ فشارى را نخواهیم پذیرفت و از تصمیمات غیرقانونى تبعیت نخواهیم کرد».

وی با انتقاد از عملکرد رئیس جمهور ایالات متحده ادامه داد که «با صدور قطعنامه جدید علیه ایران آقاى اوباما بیش از همه ضرر خواهد کرد».

آقای احمدی‌‌نژاد همچنین دولت آمریکا را به رفتار دوگانه در قبال مردم ایران متهم کرد و افزود که «آقاى اوباما در انتخابات ریاست جمهورى آمریکا با این شعار که رفتار خشن جورج بوش را تغییر خواهد داد گوى سبقت را ربود، اما حقیقت این است که وی با دنباله‌‌روى از اقدامات بوش در حقیقت چهره واقعى خود را به نمایش گذاشته است و اصرار آقاى اوباما در اقدام غیرقانونى علیه ملت ایران در واقع پایان دوران وى خواهد بود».

در حالی که از زمستان ۸۷، زمانی که باراک اوباما در آمریکا به قدرت رسید، ایالات متحده همواره بر به کارگیری دیپلماسی برای حل مسئله هسته‌ای ایران تأکید می‌کرد، اقدامات هسته‌ای ایران به‌ویژه پس از افشای تأسیسات جدید غنی‌سازی فردو زمینه‌ساز تغییر روش ایالات متحده شد.

در زمستان سال ۸۸ نیز پس از اعلام تصمیم ایران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی در داخل کشور، ایالات متحده و هم‌پیمانانش در غرب، که ترکیبی از روش‌های مختلف، از مذاکره تا تحریم، را در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی آزموده‌اند، عزم خود را برای تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران جزم کرده‌اند.

کشورهای غربی امیدوارند که با جلب همراهی چین و روسیه، تحریم‌های تازه علیه ایران را در هفته‌های پیش رو به تصویب برسانند. ایران به دلیل سرپیچی از خواست جهانی در مورد توقف غنی‌سازی اورانیوم، تاکنون موضوع سه قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل بوده است.
XS
SM
MD
LG