لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

وزارت خارجه آمریکا: ایران به مبادله سوخت هسته‌ای تمایل جدی ندارد


وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه تلاش‌های ترکیه برای میانجی‌گری در زمینه مبادله سوخت اتمی با تهران را ستایش کرد، اما در عین حال در مورد تمایل ایران به ادامه گفت‌وگو در این باره ابراز تردید کرد.

این خبر به دنبال آن اعلام شد که احمد داووداغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود در تهران اظهار داشت که ترکیه می‌تواند برای به کارگیری راه‌حل دیپلماتیک درباره مبادله سوخت اتمی بین ایران و قدرت‌های غربی میانجی‌گری کند.

آقای داووداوغلو با اشاره به آمادگی کشورش به عنوان یک کشور ثالث برای مبادله سوخت هسته‌ای با ایران تصریح کرد که در صورت تمایل دولت ایران، ترکیه برای این اقدام و همکاری آماده است.

این در حالی است که، به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با اشاره به اهمیت آینده ایران برای ترکیه و دیگر کشورهای منطقه گفت: «شما وقتی می‌توانید این راه حل را ارائه کنید که طرف دیگر هم به طور جدی تمایلی به حل مشکل از این طریق داشته باشد، اما ما این تمایل را از سوی طرف ایرانی مدت‌هاست که نمی‌بینیم.»

ابراز تردید این مقام آمریکایی در مورد تمایل جمهوری اسلامی به همکاری با جامعه جهانی در حالی است که وزیر امور خارجه ترکیه امروز چهارشنبه در پاسخ به روزنامه «زمان» چاپ ترکیه از «پیشرفت محسوس» در زمینه مبادله سوخت هسته‌ای ایران سخن گفته است.

او گفت: «بله، پیشرفت‌هایی داشتیم؛ چیزی که مهم است این است که طرف ایرانی به انجام این کار تمایل دارد، البته مراحلی نیز وجود دارد که باید طی شود.»

ایران علی‌رغم توافق اولیه با پیشنهاد وین در پاییز سال گذشته مبنی بر مبادله اورانیوم در خارج از خاک ایران عملا از اجرای آن خودداری کرده است.

بر پایه پیشنهاد وین که در ماه اکتبر سال گذشته میلادی به تهران ارائه شد، ایران می‌بایست ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی خود را در یک محموله تا آخر سال ۲۰۰۹ به روسیه تحویل می‌داد و در برابر، مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران تحویل می‌گرفت؛ این اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده قرار بود برای تبدیل یه میله سوخت به فرانسه انتقال داده شود.

قدرت‌های غربی و در راس آنها ایالات متحده در تلاشند که اعضای شورای امنیت را به دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران قانع کنند و تاکنون چندین دور از مذاکرات گروه ۱+۵ در این باره در نیویورک نیز برگزار شده است.

این در حالی است که ترکیه در کنار برزیل و چین هم‌چنان راه حل دیپلماتیک را بهترین گزینه برای حل مسئله اتمی ایران می‌داند.
ترکیه یکی از اعضای غیردائم این دوره شورای امنیت سازمان ملل است که با تحریم‌های جدید علیه ایران مخالف است.
XS
SM
MD
LG