لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

دبير کل سازمان ملل از ايران خواست قطعنامه های شورای امنيت را اجرا کند


بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد روز شنبه از جمهوری اسلامی خواسته است قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته ای این کشور را اجرا کند.

بان کی مون در گفت گو با خبرگزاری فرانسه، تصريح کرده است:«اعمال تحريم ها ممکن است جمهوری اسلامی را وادار کند تا برنامه غنی سازی اورانيوم خود را متوقف سازد».

دبيرکل سازمان ملل متحد اضافه کرده است:« ايران بايد به قطعنامه های شورای امنيت عمل کند. در اين زمينه تاکنون پنج قطعنامه صادر شده است که در سه قطعنامه تحريم هايی عليه (ایران) اعمال شده است.»

شورای امنيت سازمان ملل متحد در اين قطعنامه ها از ايران خواسته بود تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و برای شفاف سازی برنامه هسته ای خود با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند.

این در حالی است که ایران با رد این قطعنامه ها برنامه غنی سازی اورانیوم را توسعه داده است.

دبيرکل سازمان ملل متحد در عين حال با صراحت خواستار تحريمهای جديدی عليه ايران نشد و گفت چنين تصميمی بايد توسط اعضای شورای امنيت گرفته شود.

بان کی مون در بخش ديگری از اين مصاحبه گفت: «من از نزديک اوضاع را زير نظر دارم و سرگرم کارهايی هستم که بايد به عنوان دبير کل سازمان ملل متحد انجام دهم و از جمله اين که از مقامهای ايرانی خواسته ام تا کاملا با قطعنامه های شورای امنيت و ساير پيمانها همچون پيمان منع گسترش موسوم به ان پی تی موافقت کنند».

دبير کل سازمان ملل متحد با اين حال خاطر نشان کرد: اما فقدان پاسخ روشنی از سوی ايران به اين خواسته های جامعه بين المللی، «منبع و منشا نگرانی مهمی» شده است.

در حالی دبيرکل سازمان ملل متحد از ايران خواسته است تا قطعنامه های شورای امنيت را اجرا کند که روز جمعه در ايران در مراسمی با عنوان «چهارمين جشن ملی فن‌آوری هسته‌ای» ، از آنچه نسل سوم دستگاه‌های سانتريفيوژ و نيز صفحه مجازی سوخت هسته‌ای رآکتور تحقيقاتی تهران خوانده شده است، رونمايی شد.

علی‌اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران در اين مراسم گفته بود: « دانشمندان جوان ايرانی توانستند ماشين نسل سوم سانتريفيوژها را طراحی کنند که اين ماشين آزمايش های مکانيکی خود را با موفقيت به پايان رسانيده است.»

به گفته علی‌اکبر صالحی توان جداسازی سانتريفيوژهای نسل سوم ايران شش برابر بيشتر از ماشين‌های نسل اول است که هم اکنون در تاسيسات هسته‌ای نطنز نصب شده است.

فيليپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در واکنش به رونمايی از «نسل سوم سانتريفيوژها» در ايران گفته است که از اين اقدام می توان نتيجه گيری کرد که جمهوری اسلامی در برنامه هسته ای خود «مقاصد پلیدی» را دنبال می کند.

فيليپ کرولی گفت: «اگر ايران می خواهد، جامعه بين المللی آنچه را که اين کشور درباره ماهيت صلح آميز برنامه هسته ای خود می گويد باور بکند، ديگر اين کشور نيازی به نسل سوم سانتريفيوژها و يا سانتريفيوژ با سرعت بالا ندارد.»

غنی سازی اورانيوم دارای کاربردی دوگانه است. غنی‌سازی اورانيوم علاوه بر کاربرد آن در توليد سوخت هسته‌ای، می‌تواند در ساخت جنگ‌افزارهای اتمی نيز به کار رود.

به همين دليل شورای امنيت سازمان ملل متحد طی قطعنامه هايی از جمهوری اسلامی خواسته است تا غنی‌سازی اورانيوم را متوقف سازد.
XS
SM
MD
LG