لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

آمريکا و روسيه درباره احتمال تشديد تحريم ها به ايران هشدار دادند


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، و ديميتری مدودف، رييس جمهوری روسيه، روز پنجشنبه پس از امضای پيمان تازه کاهش تسليحات هسته ای، درباره احتمال اعمال تحريم های تازه به ايران هشدار دادند.

باراک اوباما درباره مناقشه هسته ای ايران گفته است که آمريکا و جامعه بين المللی نمی توانند اقداماتی که به نقض پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای (ان پی.تی) منجر می شود را بپذيرند. و ی همچنين خواستار اعمال تحريم های «هوشمندانه» و «قوی» شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران شده است.

آقای اوباما گفت: «کشورهايی که از پذيرش مسئوليت های (بين المللی خود) خودداری بکنند، منزوی خواهند شد و فرصت پيوستن به جامعه بين المللی را از دست می دهند.»

باراک اوباما اضافه کرده است: «آمريکا نمی تواند اقدامات ايران را که به خطر مسابقه تسليحاتی در خاورميانه دامن می زند، يا اين که اعتبار جامعه جهانی را تهديد می کند ناديده بگيرد»

رييس جمهوری امريکا در بخش ديگری از سخنانش گفت: «انتظار من اين است که ما می توانيم تحريم های قوی و شديدی را در بهار امسال عليه ايران به تصويب برسانيم».

در اين کنفرانس خبری ديميتری مدودف نيز گفت ما نمی توانيم چشم هايمان را بر اين ببنديم که ايران به پيشنهاد سازنده ارائه شده واکنش نشان ندهد.

اشاره رييس جمهوری روسيه به پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی اتمی برای تامين سوخت راکتور تحقيقاتی تهران است. طبق اين پيشنهاد قرار بود ايران بخش زيادی از اورانيوم غنی شده با عيار پايين خود را به روسيه فرستاده و اين مواد پس از غنی سازی با عيار بالاتر به فرانسه منتقل شده و در آنجا به ميله سوختی تبدیل شود.

ديميتری مدودف با اين حال روز پنجشنبه تاکيد کرد:«من چندين بار اين را گفته ام که که بسياری از مواقع تحريم ها کار ساز نيستند، اما بعضی وقت‌ها آنها ضرورت دارند» و آنها بايد تحريم هايی هوشمندانه باشند تا توانايی تغيير رويکرد را داشته باشند.

باراک اوباما نیز در کنفرانس خبری گفت: «آمريکا و روسيه بخشی از ائتلاف کشورهايی هستند که تاکيد می کنند که جمهوری اسلامی پيامد رفتار خود را خواهد ديد چراکه آنها به نقض تعهدات (بين المللی) خود ادامه می دهند».

آمريکا طی ماهها اخير تلاش کرده است که تا روسيه و چين را با خواست تشديد تحريم های ايران همراه سازد.

چين و روسيه که روابط نزديک اقتصادی با ايران دارند تاکنون تمايل چندانی برای دور چهارم تحريم ها عليه ايران نشان نداده اند.

اين در حالی است که قرار است روز پنجشنبه نمايندگان سياسی روسيه، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، و چين به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ ، درباره تحريم های تازه عليه ايران مذاکره کنند.
XS
SM
MD
LG