لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

وزیر دفاع آمریکا: همه گزینه‌ها در قبال ایران بر روی میز است


رابرت گیتس، وزیر دفاع و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در پنتاگون راهبرد تازه هسته ای آمریکا را معرفی کردند.
رابرت گیتس، وزیر دفاع و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در پنتاگون راهبرد تازه هسته ای آمریکا را معرفی کردند.
وزیر دفاع آمریکا با بیان این که تغییرات صورت گرفته در راهبرد هسته‌ای ایالات متحده آمریکا شامل کشورهایی مانند ایران و کره شمالی نمی‌شود، تاکید کرده است، در رویارویی با این کشورها همه گزینه‌ها بر روی میز قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در تشریح راهبرد تازه هسته‌ای ایالات متحده تاکید کرد، این سیاست جدید منجر به تضعیف قدرت دفاعی آمریکا نمی‌شود و به منزله «پیام محکمی» به کشورهای ایران و کره شمالی برای گردن نهادن به مقررات است.

در راهبرد تازه هسته‌ای آمریکا، محدودیت‌های جدیدی برای کاربرد جنگ‌افزارهای هسته‌ای از سوی آمریکا علیه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای و کشورهای فاقد این نوع سلاح‌ها در نظر گرفته شده است.

با این حال ایالات متحده حق وارد آوردن «ضربه اول هسته‌ای» را در قبال کشورهایی مانند ایران و کره شمالی برای خود محفوظ داشته است.

رابرت گیتس در این باره گفته است، هر چند واشنگتن در مسیر چشم‌پوشی از وارد آوردن ضربه اول هسته‌ای حرکت می‌کند، اما این رویکرد در باره کره شمالی و ایران صدق نمی‌کند.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرده است: « در ارتباط با این کشورها همه گزینه‌ها مد نظر قرار دارد.»

پیشتر نیز باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا به روزنامه «نیویورك تایمز» گفته بود، در راهبرد هسته‌ای جدید آمریکا شرایط استفاده از جنگ‌افزارهای هسته‌اى براى مقابله با تهدیدات كشورهایی با توانایى مشابه اعلام خواهد شد، ولى كشورهایى مانند ایران و كره شمالى كه معاهده‌ عدم گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نقض مى‌كنند، شامل این محدودیت‌ها نیستند.

بر اساس راهبرد تازه هسته‌ای ایالات متحده آمریکا این کشور خود را متعهد می‌سازد که در مقابل کشورهای غیر هسته‌ای که به مقررات معاهده منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای پایبند هستند، از سلاح‌های هسته‌ای استفاده نکند، حتی اگر این کشور با استفاده از سلاح‌های میکروبی یا شیمیایی به آمریکا حمله کنند.

در راهبرد هسته‌ای پیشین آمریکا که در دوران ریاست جمهوری جرج بوش تهیه شده بود، استفاده از جنگ‌افزارهای هسته‌ای علیه کشورهای غیرهسته‌ای نیز پیش‌بینی شده بود.
XS
SM
MD
LG