لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

«در مورد ایران اولویت با دموکراسی است، نه مسئله هسته‌ای»


تريتا پارسی
تريتا پارسی
تريتا پارسی، رئيس «شورای ملی ايرانيان آمريکا»* اخيرا در نشستی در کميته فرعی امنيت ملی و امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا شرکت کرده و گزارشی را در مورد وضعيت ايران در اختيار اين کميته قرار داده است.

تريتا پارسی در گفت‌وگويی با وب‌سايت راديوفردا در مورد اهداف اين نشست و سياست آمريکا در قبال ايران شرکت کرده است.

می‌توانيد در مورد اهداف اين نشست و گزارش‌تان به مجلس نمايندگان آمريکا توضيح دهيد؟

تريتا پارسی: اهداف اين نشست بررسی تحولات در ايران و گزينه‌هايی که آمريکا در اين رابطه در اختيار دارد بود. چهار نفر در اين مورد سخن گفتند و کميته امور مشترک آمريکا - اسرائيل و شورای ملی ايرانيان آمريکا به این نشست دعوت شده بودند که در اين مورد گزارش دادند.

شما چه مسائلی را در اين گزارش توضيح داديد؟

تمرکز من در اين گزارش در مود تاثيری است که تحريم‌ها می‌تواند بر ايران داشته باشد. با در نظر گرفتن اعتراضات گسترده در ایران، تحريم‌های جديد نبايد به مردم ايران صدمه بزند. اگر تحريم‌های جديد قرار است اعمال شود، هدف آنها بايد دولت ايران باشد و نه مردم ايران. مردم ايران باندازه کافی رنج دیده‌اند، ما نبايد به رنج آنها بيافزایيم.

شما اخیرا در مقاله‌ای در وب‌سایت هافینگتون پست از اوباما خواستید سکوت خود را در قبال نقض حقوق بشر در ایران بشکند. به نظر شما دلیل این سکوت چیست؟

من فکر می‌کنم دولت آمریکا راه درستی را انتخاب کرد تا در عین حالی که از نقض حقوق بشر در ایران انتقاد می‌کند، از نزدیکی بیش از حد به جنبش سبز اجتناب کند، چرا که چنین امری به ضرر جنبش تمام می‌شود.

با این حال بعضی اوقات در مورد وضعیت حقوق بشر سکوتی احساس می‌شد. دولت آمریکا بیشتر از اینها می‌توانست در این مورد صحبت کند. در هفته‌های گذشته کاخ سفید گام‌های محکمی برای تصحیح این رویه برداشته است. آمریکا بیانیه‌های بیشتر و قوی‌تری در مورد نقض حقوق بشر در ایران صادر کرده است. این امر روشن می‌کند که آمریکا اخلاقا از چه کسی پشتیبانی می‌کند.

مذاکرات هسته‌ای ایران تاکنون با شکست روبه‌رو شده است. آیا شما فکر می‌کنید تحریم‌ها دولت ایران را به مصالحه وادارد؟ آیا گزینه دیگری روی میز باقی است؟

دلیل اصلی شکست مذاکرات اختلافات داخلی دولت ایران و عدم توانایی آنها برای رسیدن به اتفاق نظر است. تحریم‌ها واقعیت را تغییر می‌دهند. تحریم‌ها فقط به مردم آسیب می‌رساند، نه به دولت.

ما نباید مساله هسته‌ای را مرکز گفت‌وگو قرار بدهیم. ما باید راهبرد جدیدی در پیش بگیریم و به مساله دموکراسی در ایران اولویت بدهیم، نه مسئله هسته‌ای. مسائل امنیتی و هسته‌ای خود را تطبیق می‌دهند.

این به این معنی است که سیاست گفت‌وگو باید هم در مورد مسائل حقوق بشر متمرکز باشد و هم بر مسائل هسته‌ای. زمان آن نوع دیپلماسی فرا رسیده است که تغییرات داخلی ایران را در نظر می‌گیرد و می‌پذیرد که هیچ قرارداد امنیتی که به ضرر تقاضاهای دموکراتیک مردم ایران باشد پایدار نمی‌ماند.

------
* شورای ملی ایرانیان آمریکا: نهادی است که بنا بر تعریف خود برای حمایت از حقوق سیاسی ایرانیان مقیم آمریکا در چارچوب قوانین آن کشور بنا شده است. این شورا از جمله گردهمایی‌ها و نشست‌هایی را با سیاست‌مداران در واشینگتن در مورد وضعیت و سیاست‌گذاری روابط ایران و آمریکا برگزار می‌کند.
XS
SM
MD
LG