لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

امید روسيه به حل صلح آميز مساله هسته ای ايران


سرگئی ريابکف
سرگئی ريابکف
معاون وزارت خارجه روسيه، روز دوشنبه گفت، برای رفع بن بست هسته ای ميان تهران و جامعه بين المللی، همچنان به راهکارهای ديپلماتيک اميدوار است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی ريابکف، روز دوشنبه در گفت و گویی با خبرگزاری اینترفکس گفت که مسکو هنوز اميد به حل مساله هسته ای ايران از راه ديپلماسی و گفت و گو را از دست نداده است.

آقای ريابکف افزود که نگرانی های ناشی از احتمال تلاش جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته ای، به مرحله وخيم و خطرناک نرسيده است، و اگر به اين مرحله برسد، روسيه به تحريم و مجازات های جديد روی خواهد آورد تا سران تهران را به تغيير موضعشان وادار کند.

آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه،پیشتر، با تاکید بر تمایل کشورش برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای مناقشه هسته‌ای ایران گفته بود:« اگر پیشرفت محسوسی در این مسیر حاصل نشود، نمی‌توانیم از احتمال به کارگیری فشارهای بیشتر علیه ایران به همراه تحریم‌ها صرف‌نظر کنیم.»

همچنین سفیر ایران در روسیه در واکنش به انتشار خبرهایی در باره احتمال حمایت روسیه از تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، خواستار بازنگری در مواضع مسکو در این زمینه شده و از احتمال حمایت روسیه از تشدید تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه، تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده و از این کشور خواسته است، فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود مانند غنی‌سازی اورانیوم را که قابلیت استفاده در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، متوقف سازد.

ایران با سرپیچی از این خواسته جامعه جهانی به گسترش غنی‌سازی اورانیوم و ساخت تاسیسات غنی‌سازی تازه روی آورده است.

تنش بر سر برنامه اتمی ایران پس از آن بالا گرفته است که تهران از پذیرش پیشنهاد ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه مبادله اورانیوم غنی شده ایران با سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران خودداری کرد.
XS
SM
MD
LG