لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

احمدى‌نژاد از تحریم‌ ایران «استقبال» کرد


در حالى که ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهاى غربى تلاش‌هاى خود را به منظور اعمال تحریم‌هاى شدیدتر علیه جمهورى اسلامى گسترش داده‌اند، محمود احمدى‌نژاد گفته است، تحریم‌ها باعث قدرتمند‌تر شدن ایران مى‌شود.

به گزارش خبرگزارى ایسنا محمود احمدى‌نژاد روز شنبه در سخنانى با «بى‌تاثیر» دانستن تحریم‌ ایران اظهار داشت: « بانک‌ها و ارتباطات اقتصادى را علیه ملت ایران مى‌بندید، اما این کارها را انجام مى‌دهید راه ملت ایران بسته نمى‌شود. ملت ایران ۳۰ سال زندگى کرده که امروز با ۳۰ سال گذشته نیز متفاوت است و باز هم به راه خود ادامه مى‌دهد.»

وى که در مراسم افتتاح کارخانه گندله‌سازى سیرجان سخن مى‌گفت با اشاره به تلاش کشورهاى غربى براى تصویب قطعنامه جدیدى در شوراى امنیت سازمان متحد علیه ایران افزود: «هرچقدر قطعنامه و اعلامیه بدهید باز هم ما اجازه نخواهیم داد. ما بالاترین همکارى را در موضوع هسته‌‌اى انجام داده‌ایم.»

شوراى امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه، تحریم‌هایى را علیه جمهورى اسلامى وضع کرده و از ایران خواسته است، به فعالیت‌هاى حساس هسته‌اى خود که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى را نیز دارد، پایان دهد.

ایران با سرپیچى کردن از پذیرش خواسته‌هاى شوراى امنیت سازمان ملل به توسعه برنامه هسته‌اى و به ویژه برنامه غنى‌سازى اورانیوم خود پرداخته است.

کشورهاى غربى و به ویژه ایالات متحده آمریکا جمهورى اسلامى را متهم مى‌کنند که در پوشش یک برنامه هسته‌اى غیرنظامى در صدد ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى است، در حالى که ایران برنامه اتمى خود را صلح‌آمیز مى‌داند.

محمود احمدى‌نژاد در سخنان روز شنبه خوددر این باره گفته است: «مى‌گویند ایران متهم است که مى‌خواهد یک بمب بسازد. اگر یک بمب ساختن آن‌قدر سخت و جرم است، آنها که ده هزار بمب ساختند و چند بار هم از آن‌ها استفاده کردند، باید چکارشان کرد و با آنها چطور برخورد کرد؟»

وى با بیان این که از تحریم فروش بنزین به ایران استقبال مى‌کند، افزود: «گفتند می‌خواهيم بنزين را عليه ايران تحريم كنيم، من استقبال كردم و گفتم زودتر اين كار را بكنيد. حالا برای شما مي‌گويم اين‌ها نمي‌فهمند. الحمد لله الذی جعل اعدائنا من الحمقاء. همه‌اش به نفع ما كار مي‌كنند. خیال مى‌کنند اگر به ما بنزین ندهند ما ناراحت مى‌شویم و عزا مى‌گیریم و رو به قبله دراز مى‌شویم. به متخصصان و کارشناسان خود مى‌گوییم ظرف یک هفته تا ۲۰ روز بنزین تولید کنند.»

پیشتر نیز محمود احمدى‌نژاد در واکنش به تصویب طرحى در سناى آمریکا براى مجازات فروشندگان بنزین به ایران گفته بود:«ما اکنون در صنعت خود به آن چنان ظرفیتى رسیده‌ایم که در ظرف یک هفته با تغییر خط تولید مى‌توانیم کل بنزین خود را تأمین کنیم.»

ایران که چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان و دومین تولیدکننده بزرگ عضو سازمان اوپک به شمار مى‌آید، براى تامین حدود چهل درصد از مصرف داخلى خود نیازمند واردات بنزین است.

میزان کنونى مصرف روزانه بنزین در ایران حدود ۶۷ میلیون لیتر است و در همین حال میزان تولید پالایشگاه‌هاى داخلى ۴۴ تا ۴۵ میلیون لیتر اعلام شده است. به این ترتیب ایران باید روزانه بیش از ۲۰ میلیون لیتر بنزین وارد کند.

در همین حال در راستاى افزایش تنش‌ها بر سر برنامه اتمى ایران، چندین شرکت بزرگ نفتى بین‌المللى از تصمیم خود براى قطع فروش بنزین به جمهورى اسلامى خبر داده‌اند.
XS
SM
MD
LG