لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

جلیلی: چین با ایران موافق است که تحریم کارساز نیست


سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، در پکن
سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، در پکن
سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در زمینه پرونده هسته‌ای کشور، روز جمعه پس از دیدار با مقامات ارشد کشور چین از اشتراک نظر چین و ایران در مورد «بی‌اثر بودن» تحریم‌ها خبر داد.

آقای جلیلی که برای مذاکره با مقامات چین، از بزرگ‌ترین حامیان جمهوری اسلامی، در پکن، پایتخت این کشور، به سر می‌برد در نشستی خبری گفت: «در گفت‌وگوهای خود با چین در این زمینه به توافق رسیدیم که ابزارهایی چون تحریم کارایی و اثر خود را از دست داده‌اند.»

مذاکره‌کننده ارشد ایران در زمینه پرونده هسته‌ای در پاسخ به این پرسش که‌ آیا چین از تحریم‌های تازه علیه ایران حمایت خواهد کرد یا خیر گفت که پاسخ به آن «به عهده چین است».

سعید جلیلی که روز پنج‌شنبه وارد پکن شده است در زمانی از اشتراک نظر چین و ایران در مورد بی‌اثر بودن تحریم‌ها خبر داده که دو روز نیز از انتشار خبر موافقت چین با مذاکره با قدرت‌های غربی درباره دور تازه تحریم‌ها علیه ایران نمی‌گذرد.

چین که به عنوان یکی از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارد تاکنون از زیر بار موافقت با تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی شانه خالی کرده و هر بار اعلام کرده بود که هنوز راه‌های دیپلماتیک بهترین راه حل برای پرونده هسته‌ای ایران است.

ایالات متحده در هفته جاری اعلام کرد که شش قدرت جهان از جمله روسیه و چین در مورد مذاکره بر سر تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی با یکدیگر هم‌صدا هستند.

در همین حال وزیر خارجه چین روز پنج‌شنبه در دیدار با سعید جلیلی خواستار «انعطاف‌پذیری» در گفت‌وگو با مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران شد.

آقای جلیلی در نشست خبری روز جمعه همچنین بار دیگر پیشنهاد مبادله سوخت اتمی را که از سوی سازمان ملل نیز حمایت می‌شود رد کرد.

به گفته آقای جلیلی به نقل از خبرگزاری رویترز، «منطق این [پیشنهاد] برای جامعه بین‌الملل غیرقابل قبول است». او همچنین اضافه کرد که «مذاکره مبتنی بر فشار کارساز نیست».

تهران پیشتر در ماه اکتبر سال گذشته، موافقت اولیه خود را با پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص تأمین سوخت رآکتور تهران اعلام کرده بود، اما از پاسخ نهایی به این پیشنهاد طفره رفت و شرایط تازه‌ای را در این زمینه مطرح کرد که مورد پذیرش غرب واقع نشد.

بر اساس پیش‌نویس توافق‌نامه وین که مورد حمایت آمریکا، فرانسه و روسیه قرار دارد، به ایران پیشنهاد شده بود که بخش عمده‌ای از اورانیوم غنی‌شده ۳.۵ درصد خود را به روسیه بفرستد و به جای آن مقدار کمتری اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای رآکتور تهران بگیرد.
XS
SM
MD
LG