لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

فشار چین و روسیه بر ایران؛ «چین حاضر به گفت‌وگو بر سر تحریم ایران است»


تأسیسات غنی‌سازی نطنز؛ در سال‌های اخیر غنی‌سازی اورانیوم اصلی‌ترین موضوع مورد مناقشه میان ایران و غرب بوده است
تأسیسات غنی‌سازی نطنز؛ در سال‌های اخیر غنی‌سازی اورانیوم اصلی‌ترین موضوع مورد مناقشه میان ایران و غرب بوده است
در حالی منابع خبری از فشار چین و روسیه بر ایران با هدف پذیرش پیشنهاد تبادل سوخت هسته‌ای خبر می‌دهند، دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که چین پذیرفته است که این هفته در موضوع تحریم‌های جدید با نمایندگان ۵+۱ گفت‌وگو کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی در سازمان ملل نوشته ‌است که اقدام مشترک چین و روسیه در متقاعد کردن ایران برای پذیرش پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌ای موفقت‌آمیز نبوده و از این رو «چین احتمالاً پذیرفته است که زمان برای گفت‌وگو بر سر تحریم‌های تازه بر ضد ایران فرارسیده است».

چین و روسیه در اوایل ماه مارس، اسفندماه گذشته، در اقدامی هماهنگ نمایندگانی را به تهران فرستاده‌اند تا مقامات جمهوری اسلامی را به پذیرش پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه مبادله سوخت متقاعد کنند.

این دو عضو دائم شورای امنیت که در قالب گروه ۵+۱ نیز مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران را پی می‌گیرند، گرچه با تحریم‌هایی که پیش از این علیه ایران وضع شده مخالف نبوده‌اند، تا کنون موافقت صریح خود را با اعمال دور جدید از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی اعلام نکرده‌اند و در موضوع هسته‌ای ایران از راه حل گفت‌وگو حمایت کرده‌اند.

اکنون دیپلمات‌های غربی در شورای امنیت، با تأکید بر اهمیت اقدام مشترک دو کشور در فرستادن نمایندگان خود به تهران، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که به نظر می‌رسد دو کشور چین و روسیه که سعی داشتند از افزایش فشار دولت‌های غربی بر ایران جلوگیری کنند اکنون با استفاده از نفوذ خود و پشت پرده می‌کوشند فشار بر جمهوری اسلامی را بیشتر کنند.

بر اساس گفته‌های دیپلمات‌های غربی روسیه و چین در این دیدار به طرف ایرانی گفته‌اند که «وضعیت آنها [در قبال تحریم‌های تازه علیه ایران] به پاسخ ایران به اقدام این دو کشور بستگی خواهد داشت».

یک دیپلمات ارشد روس با تأیید دیدار نمایندگان روسیه و چین با نمایندگان وزارت خارجه ایران در اوائل ماه مارس، افزود که «ماهیت این دیدار وادار ساختن ایران به اقدام در زمینه پیشنهاد از پیش پذیرفته شده ۵+۱ در زمینه حل موضوع هسته‌ای ایران بود».

این دیپلمات روسی همچنین با اجتناب از توضیح اینکه روسیه ممکن است از چه تحریم‌هایی در مورد ایران حمایت کند، به تکرار نظرات پیشین روسیه در این زمینه که تحریم‌ها نباید به مردم ایران آسیب برساند اکتفا کرد.

بر اساس پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در اکتبر سال گذشته ارائه شد، کشورهای روسیه و فرانسه با نظارت آژانس و ایالات متحده، قرار بود ضمن دریافت ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با غنای پایین ایران، میله‌های سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران را در اختیار ایران قرار دهند.

ایران به رغم موافقت اولیه با این پیشنهاد، در ارائه پاسخ نهایی به آن تعلل کرد و شرایطی را در مورد میزان، زمان و محل مبادله مطرح کرد که مورد پذیرش غرب واقع نشد. پس از آن بود که مقام‌های ایرانی از تصمیم خود برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در داخل کشور خبر دادند، تصمیمی که بر تنش در موضوع هسته‌ای ایران افزود.

اکنون دیپلمات‌های غربی فاش ساخته‌اند که گفت‌وگوهای نمایندگان روسیه و چین برای بازگرداندن ایران به روند مبادله سوخت بی‌نتیجه بوده است.

در این زمینه یک دیپلمات غربی در سازمان ملل متحد به رویترز گفته است که از نظر روس‌ها تلاش مشترک این کشور با چین مثمر ثمر نبوده است و طرف ایرانی در پاسخ به چین نیز خواستار فرصتی بیشتر برای بازگشت به این روند شده اما چین در نهایت نتیجه‌ای نگرفته است.

غنی‌سازی اورانیوم که کاربردی دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد، در سال‌های اخیر اصلی‌ترین موضوع مورد مناقشه ایران و غرب بوده است و در حالی که غرب ایران را به تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای متهم می‌کند، ایران این اتهام را رد کرده و ماهیت برنامه اتمی‌اش را صلح‌آمیز می‌داند.

کشورهای غربی برای متقاعد ساختن ایران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم تاکنون ترکیبی از راه‌های مختلف شامل گفت‌وگو و تحریم را آزموده‌اند و در حالی که به نظر می‌رسد این روش‌ها تاکنون نتیجه‌ای در پی نداشته است، به دنبال اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی هستند.

در این زمینه گرچه کنگره آمریکا بر تحریم فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین تأکید می‌کند، دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی تاکنون از لزوم اعمال تحریم‌ها بر بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و مسئولان ایران سخن رانده‌ و با تحریم انرژی که می‌تواند فشار را بر مردم ایران افزایش دهد اعلام موافقت نکرده‌اند.

این همه در حالی که که روز گذشته استنی هویر، رئیس اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، گفت که کنگره این کشور به زودی در مورد تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران به دلیل سرپیچی از متوقف ساختن برنامه مشکوک هسته‌ای‌اش «اقدام نهایی» خواهد کرد و تأکید کرد که اقدام مورد نظر کنگره «اقتصاد ایران، به ویژه نقطه ضعف آن در پالایش مواد نفتی، را هدف قرار می‌دهد».

ایران به دلیل ظرفیت پالایش پایین تاکنون به واردات ۴۰ درصدی بنزین مصرفی خود وابسته بوده است، گرچه مسئولان دولتی مدعی هستند که با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و همچنین دوگانه‌سوز کردن خودروها، این میزان به ۲۵ درصد کاهش یافته است.
XS
SM
MD
LG