لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

ایران، موضوع گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور چین و آمریکا


دیدار سال گذشته اوباما با هو در پکن
دیدار سال گذشته اوباما با هو در پکن
رئیس جمهور ایالات متحده پنج‌شنبه شب در گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی خود بر همکاری دو کشور در جهت وادار ساختن جمهوری اسلامی به انجام تعهدات بین‌المللی خود تاکید کرد. روسای دو کشور همچنین درباره دیگر مسائل مورد مناقشه خود همچون تبت و تایوان گفت‌وگو کردند.

گفت‌وگوی دو کشور در بالاترین سطح در حالی صورت گرفت که روز پنج‌شنبه خبرگزاری‌ها از قول دیپلمات‌ها اعلام کردند که چین با مذاکره با قدرت‌های غربی درباره دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی موافقت کرده است.

در حالی که خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید چین موافقت خود با گفت‌وگو درباره تحریم تازه ایران را تایید نکرده است، کاخ سفید روز پنج‌شنبه با ابراز خرسندی از پیوستن این کشور به مذاکرات تحریم ایران، این اتفاق را «گامی مهم» ارزیابی و پیش‌بینی‌ کرد که شورای امنیت در بهار امسال به دور تازه تحریم‌ها علیه ایران رای بدهد.

چین که به عنوان یکی از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارد و می‌تواند هر قطعنامه را با اعتراض خود از اعتبار بیندازد تاکنون از زیر بار موافقت با تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی شانه خالی کرده و هر بار اعلام کرده بود که هنوز راه‌های دیپلماتیک بهترین راه حل برای پرونده هسته‌ای ایران است.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که پس از گفت‌وگوی تلفنی یک‌ساعته دو رئیس جمهور منتشر شد گفت: «پرزیدنت اوباما [در این گفت‌وگو] بر اهمیت همکاری دو کشور برای تضمین این امر تاکید کرد که ایران به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.»

در همین حال خبرگزاری رویترز می‌گوید رسانه‌های چین در گزارش‌های خود از این گفت‌وگو به مسئله پرونده هسته‌ای ایران اشاره نکرده و فقط به تمایل هو جین‌تائو، رئیس جمهور چین،‌ به حل اختلافات تجاری و اقتصادی دو کشور از راه مذاکره و دیالوگ پرداختند.

تلویزیون دولتی چین از قول آقای هو گفت: «هر دو کشور چین و ایالات متحده با کار خطیر بهبود وضعیت اقتصادی و ادامه رشد اقتصادی پایدار روبه‌رو هستند.»

چین روز پنج‌شنبه همچنین اعلام کرد که هو جین‌تائو در ماه جاری میلادی در اجلاس سران درباره «امنیت هسته‌ای» که قرار است در پایتخت آمریکا، واشینگتن، برگزار شود شرکت خواهد کرد.

اجلاس سران درباره امنیت هسته‌ای و فعالیت در جهت منع گسترش تسلیحات اتمی چند روز پیش از آن برگزار می‌شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا گزارش خود درباره دخالت چین در نرخ برابری پول خود با دلار را منتشر خواهد کرد.

در هفته‌های گذشته کارشناسان اقتصادی آمریکا اعلام کرده‌اند که چین برای افزایش ارزش صادرات خود به طور مصنوعی ارزش یوآن، واحد پول خود، در برابر دلار را پایین نگه داشته است. در همین زمینه فشارهای داخلی بر دولت باراک اوباما برای اعلام رسمی این مسئله بالا گرفته است.

اما با وجود همه این فشارها خبرگزاری رویترز می‌گوید مسئله «دست‌کاری در ارزش یوآن» در گفت‌وگوی تلفنی روسای دو کشور به هیچ وجه مطرح نشده است.

رابطه پکن و واشینگتن در ماه‌های گذشته به دلیل اختلاف نظر‌های دو کشور در زمینه‌ برابری واحدهای پول، نظارت چین بر اینترنت، فروش تسلیحات از سوی آمریکا به تایوان، و دیدار باراک اوباما با دالای لاما، رهبر مذهبی تبت، دچار تنش بوده است.

پکن همواره اعلام کرده است که تایوان متعلق به سرزمین چین است و «غیرقانونی» از این کشور جدا شده است. چین دالای لاما را نیز به جدایی‌طلبی متهم می‌کند.
XS
SM
MD
LG