لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۴

سعید جلیلی با هدف رایزنی‌های هسته‌ای به چین می‌رود


سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
در گرماگرم تلاش قدرت‌های جهانی برای متقاعد کردن چین به همراهی با دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، گزارش داد که سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، برای گفت‌وگو با مقام‌های چینی راهی پکن می‌شود.

بر اساس این گزارش، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، قرار است روز پنجشنبه برای مذاکراتی که موضوع هسته‌ای ایران از محورهای اصلی آن است، وارد پکن شود.

خبرگزاری ایرنا اضافه کرده است که آقای جلیلی در این سفر همچنین در یک کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران چینی و نمایندگان رسانه‌های خارجی مقیم پکن، به تشریح دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مسایل بین‌المللی، منطقه‌ای و هسته‌ای خواهد پرداخت.

آقای جلیلی از مهرماه سال ۸۶ و همزمان با کناره‌گیری علی لاریجانی از مسئولیت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، به عنوان دبیر این شورا مشغول به کار شد و از آن زمان مسئولیت پیگیری گفت‌وگوهای اتمی ایران را عهده‌دار بود.

با این حال از مهر ماه سال ۸۸ که گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ در ژنو برگزار شد، آقای جلیلی کمتر در مورد پرونده هسته‌ای ایران اظهار نظر کرده است.

در گفت‌وگوهای ژنو ایران موافقت اولیه خود را با کلیات طرحی اعلام کرد که بر اساس آن سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران، از طریق مبادله تأمین می‌شد.

جزئیات این مبادله چندی بعد در وین بین نمایندگان ایران، روسیه، فرانسه و ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفت اما ایران به رغم موافقت اولیه با آن، در ارائه پاسخ نهایی خود تعلل کرد و در نهایت شرایط تازه‌ای را در مورد زمان، مکان و حجم مبادله طرح کرد که مورد پذیرش غرب قرار نگرفت.

با این همه، توافق اولیه با این طرح که نخست در ژنو و پس از آن در وین اعلام شد، انتقادهای زیادی را در داخل ایران بر انگیخت و از جمله علی لاریجانی مذاکره کننده پیشین هسته‌ای ایران که ریاست مجلس هشتم را بر عهده دارد، این پیشنهاد را فریبکاری خواند.

از آن زمان سعید جلیلی کمتر در مورد پرونده هسته‌ای ایران به اظهار نظر پرداخته است و اطلاع‌رسانی‌ها در این زمینه بیشتر از طریق منوچهر متکی، وزیر امور خارجه، و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی انجام شده است.

اما اکنون در شرایطی که فشار قدرت‌های جهانی برای همراه ساختن چین با تحریم‌های تازه علیه ایران افزایش یافته است، بار دیگر این سعید جلیلی است که برای رایزنی با مقام‌های چینی راهی این کشور می‌شود.

چین که از همپیمانان اصلی اقتصادی ایران محسوب می‌شود، در ماه‌های اخیر بارها با اتخاذ تحریم‌های تازه علیه ایران مخالفت کرده است و تأکید کرده است که در رابطه با حل بحران هسته‌ای ایران، همچنان گفت‌وگو و دیپلماسی را ترجبح می‌دهد.

این در حالی است که چین به عنوان عضو دائمی شورای امنیت، تا کنون از حق خود برای وتوی سه قطعنامه تحریمی این شورا علیه ایران استفاده نکرده است و مقام‌های آمریکایی نیز می‌گویند که به همراهی چین با دور چهارم تحریم‌ها امیدوارند.

در همین زمینه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی‌اش گفت که قدرت‌های پیشتاز صنعتی جهان، نسبت به موافقت چین با اقدام احتمالی بعدی علیه ایران ابراز خوشبینی کرده‌اند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز پس از دیدار با وزیران خارجه کشورهای گروه هشت در کانادا، اعلام کرد که «در حال حاضر در میان بسیاری از کشورها و از جمله چین، شاهد افزایش توجه به پیامدهای یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای هستیم».

ایران تا پایان سال ۲۰۰۹ میلادی، دومین صادرکننده اصلی نفت به چین محسوب می‌شد اما آمارهای دو ماهه اول سال جدید میلادی حاکی از کاهش ۴۰ درصدی واردات نفت چین از ایران است.

ایران همچنین برای تأمین بخش قابل توجهی از بنزین مصرفی خود، نیازمند وارادات است و چین از تأمین‌کننده‌های بنزین وارداتی ایران به حساب می‌آید.
XS
SM
MD
LG