لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

کلینتون: به اجماع در شورای امنیت درباره ایران خوشبین هستم


هیلاری کلینتون روز سه‌شنبه ۳۰ مارس در کبک کانادا
هیلاری کلینتون روز سه‌شنبه ۳۰ مارس در کبک کانادا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، پس از دیدار با وزیران خارجه کشورهای گروه هشت در کانادا ، اعلام کرد که واشینگتن بر سر رسیدن به یک اجماع در شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای ایران خوشبین است.

هیلاری کلینتون، با بیان اینکه تحریم هم بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک است، تاکید کرد که ایران در ۱۵ ماه گذشته از خود تمایلی برای انجام تعهدهای بین‌المللی‌اش نشان نداده است.

هیلاری کلینتون گفت: «در حال حاضر در میان بسیاری از کشورها و از جمله چین، ما شاهد افزایش توجه به پیامدهای یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای هستیم.»

قدرت‌های غربی و در راس آنها ایالات متحده در تلاشند که دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را در شورای امنیت به تصویب برسانند؛ چین که دارای حق وتو است به همراه برزیل و ترکیه، دو عضو غیر دایم شورای امنیت، تاکنون با وضع تحریم‌های تازه علیه ایران مخالفت کرده‌اند.

روز سه‌ شنبه، وزیران خارجه هشت کشور صنعتی، در بیانیه پایانی خود، در کانادا، خواستار اقدام قاطع‌تر در مورد برنامه هسته‌ای ایران شدند و در عین حال اعلام کردند باب مذاکره همچنان باز است.

در بیانیه گروه هشت با بیان اینکه این کشورها خواهان «اقدامات مناسب و قاطع» در مورد برنامه ایران هستند، تاکید کردند که ایران باید به خواسته‌‌های شورای امنیت تن در دهد و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

در این بیانیه آمده است: «وزیران (خارجه) توافق دارند که همچنان جا برای مذاکره باقی بگذارند، و همچنین به ضرورت اقدام‌های مناسب و قاطع برای نشان دادن عزم بین‌المللی برای حفظ نظام بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته ای تاکید کردند.»

گروه هشت همچنین درباره برنامه اتمی کره شمالی نیز رایزنی کردند؛‌ فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده، کانادا و روسیه اعضای گروه هشت کشور صنعتی هستند.

روز دو‌ شنبه، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که کشورش عضو غیر دایم شورای امنیت است در یک کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، با وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران مخالفت کرد و آن را در تضاد با منافع ملی این کشور دانست.

پیش از این هیلاری کلینتون، نیز در سفر اخیر خود به آمریکای لاتین نتوانست رضایت برزیل را برای تحریم ایران جلب کند.
XS
SM
MD
LG