لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

آمانو: آژانس ساخت احتمالی تاسیسات اتمی جدید در ایران را پیگیری می‌کند


یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که این آژانس هم اکنون در حال پیگیری دقیق ساخت‌ احتمالی تاسیسات جدید اتمی از سوی ایران است.

یوکیا آمانو، در مصاحبه با خبرگزاری آلمان، در پاسخ به این پرسش که آژانس چه اقدامی درباره اعلام ساخت تاسیسات غنی‌سازی جدید از سوی ایران، انجام داده است، گفت: «ما در حال حاضر این موضوع را به دقت پیگیری می‌کنیم. اما ما اطلاعات دقیقی از ساخت این ۱۰ یا دو تاسیسات نداریم.»

در اوایل اسفند ماه سال گذشته خورشیدی علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد، ممکن است در سال جدید ساخت دو سایت جدید غنی‌سازی اورانیوم در ایران آغاز شود.

دولت جمهورى اسلامى ايران، در اوایل آذرماه ۸۸، در مصوبه‌اى سازمان انرژى اتمى را «مكلف» كرده بود، تا ظرف دو ماه نسبت به آغاز احداث پنج سايت جديد غنى‌سازى اورانيوم و همچنين طراحى پنج سايت ديگر در مقياس تأسيسات هسته‌اى نطنز اقدام كند.

در همین حال روز شنبه، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد که بازرسان آژانس هم‌اکنون درصدد هستند برپایه شواهد و قرائن، مکان‌ احتمالی تاسیسات غنی‌سازی جدید ایران را حدس بزنند.

یوکیا آمانو همچنین در این مصاحبه ابراز نگرانی کرد که اعمال دور تازه تحریم‌ها علیه ایران، کار بازرسان آژانس را در کوتاه مدت با مشکل مواجه سازد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ایران بارها گفته است که که زیر فشار همکاری نمی‌کند.»

یوکیا آمانو همچنین تاکید کرد که ایران «درحال حاضر، بخشی از موافقتنا‌مه‌‌های پادمانی را به اجرا درنیاورده است.»

ایران با اینکه عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است، با این حال همانند برخی از کشورهای عضو این پیمان، برخی موافقتنامه‌های پادمانی و از جمله پروتکل‌ الحاقی را به اجرا درنیاورده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران باید با اجرای این موافقتنامه‌های پادمانی، نسبت به اعتمادسازی بیشتر اقدام کند.

اگر کشوری موافقتنامه‌های پادمانی و از جمله پروتکل الحاقی را به اجرا درآورد، بازرسان آژانس از اختیار عمل گسترده‌ای در آن کشور برخوردار شده و به عنوان نمونه می‌توانند به طور سرزده از تاسیسات هسته‌ای یا غیر هسته‌ای بازدید به عمل آورند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در ادامه اظهار داشت که در چند هفته گذشته نسبت به سئوال‌های پاسخ‌ داده نشده از سوی ایران، پیشرفتی حاصل نشده است.

مدیر کل آژانس در واپسین گزارش خود این احتمال را مطرح کرده بود که ایران در گذشته یا حال احتمالا بر روی کلاهک هسته‌ای کارکرده است.

یوکیا آمانو گفت: «تاکنون من پاسخی را که امیدوارم بودم، دریافت نکرده‌ام.»
XS
SM
MD
LG