لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

نیویورک‌تایمز: ایران احتمالا تاسیسات اتمی تازه می‌سازد


در حالی که کشورهای غربی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران تلاش می‌کنند، روزنامه نیویورک تایمز نوشته است بازرسان بین‌المللی و نیز سرویس‌های اطلاعاتی غربی بر این باورند که ایران احتمالا سرگرم ساخت تاسیسات غنی‌سازی تازه‌ای است.

روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه به نقل از منابع دیپلماتیک و برخی سرویس‌های اطلاعاتی می‌نویسد جمهوری اسلامی ایران علیرغم درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد احتمالا سرگرم فراهم کردن مقدمات ساخت دو سایت جدید غنی سازی اورانیوم است.

بر اساس این گزارش بازرسان آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی که ماموریت نظارت بر برنامه هسته‌ای جنجال‌برانگیز ایران را برعهده دارند، هم اکنون تلاش می‌کنند، محل احداث دو سایت جدید هسته‌ای ایران را بر اساس شواهد موجود حدس بزنند.

در اوایل اسفند ماه سال گذشته خورشیدی علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده بود، ممکن است در سال جدید ساخت دو سایت جدید غنی‌سازی اورانیوم در ایران آغاز شود.

دولت جمهورى اسلامى ايران، در اوایل آذرماه ۸۸، در مصوبه‌اى سازمان انرژى اتمى را «مكلف» كرده بود، تا ظرف دو ماه نسبت به آغاز احداث پنج سايت جديد غنى‌سازى اورانيوم و همچنين طراحى پنج سايت ديگر در مقياس تأسيسات هسته‌اى نطنز اقدام كند.

این تصمیم پس از آن اعلام شد که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل در نشست ماه دسامبر خود با تصویب قطعنامه‌ای جمهوری اسلامی ایران را به دلیل «ادامه پنهانکاری» در فعالیت‌های اتمی‌اش محکوم کرده بود.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام این که «۲۰ مکان بالقوه» برای ساخت تاسیسات هسته‌ای جدید مکان‌یابی شده است گفته بود، از این میان در نهایت ۱۰ مکان انتخاب خواهد شد.

به گفته علی‌اکبر صالحی تاسیسات جدید غنی‌سازی اورانیوم در «اطراف و اکناف ایران» و «در دل کوه» ساخته می‌شوند تا از هر گونه حمله‌ای در امان باشند.

به نوشته نیویورک تایمز مقام‌های آمریکایی نیز گفته‌اند که همانند بازرسان آژانس بر این باورند که ایران احتمالا در حال ساخت تاسیسات هسته‌ای جدید است؛ این روزنامه می‌افزاید مقام‌های آمریکایی سرگرم تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای درباره مکان‌های احتمالی ساخت تاسیسات هسته‌ای جدید ایران هستند. با این حال آنها تاکنون به شواهد قابل اعتمادی که نشان دهد ایران از این مراکز برای تولید سوخت هسته‌ای استفاده می‌کند، دست نیافته‌اند؛ این مقام‌ها می‌افزایند آنها همچنین اطمینان کمتری در زمینه شمار واقعی تاسیساتی که ایران احتمالا در حال طراحی آنها است، دارند.


روزنامه نیویورک تایمز با استناد به منابع خود افزوده است، در هر حال ساخت تاسیسات جدید غنی‌سازی توسط ایران خطری فوری محسوب نمی‌شود و تغییری نیز در برآوردهای دولت آمریکا در این باره که جمهوری اسلامی برای ساخت جنگ افزارهای هسته‌ای به یک تا چهار سال زمان نیاز دارد، در پی نخواهد داشت.

به نوشته این روزنامه با توجه به پیچیدگی ساخت تاسیسات هسته‌ای جدید و بهره‌برداری از آنها، سال‌ها طول می‌کشد، تا ایران بتواند در سایت‌های جدید خود به غنی‌سازی اورانیوم مبادرت ورزد.

این روزنامه به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌نویسد که اسرائیل نیز که پیش از این در افشای تاسیسات قم نیز نقش داشته، مدارک خود را برای آمریکایی‌ها فرستاده است.

نیویورک تایمز می‌افزاید از جمله قرائن موجود این است که با وجودی آنکه به نظر می‌رسد ایران در حال ساخت تجهیزات غنی‌سازی است، اما این تجهیزات را در نطنز و قم که زیر نظر بازرسان است آورده نشده و احتمالا به جای دیگری انتقال داده شده است.

تصمیم جمهوری اسلامی برای ساخت تاسیسات غنی‌سازی جدید در حالی است که کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا در تلاشند به دلیل خودداری ایران از توقف غنی‌سازی اورانیوم تحریم‌های تازه‌ای علیه این کشور به تصویب برسانند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده و از ایران خواسته است، به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، پایان دهد.

ایران با سرپیچی کردن از پذیرش خواسته‌های شورای امنیت سازمان ملل به توسعه برنامه هسته‌ای و به ویژه برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود پرداخته است.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی در صدد ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، در حالی که ایران برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز می‌داند.

پس از آن که ایران پیشنهاد آژانس بین‌المللى انرژى هسته‌اى را در زمینه مبادله اورانیوم غنى‌شده خود با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران نپذیرفت، تنش بر سر برنامه اتمى ایران بالا گرفته است.

نیویورک تایمز نوشته است که این گزارش را در مصاحبه با مقام‌های چند دولت و آژانس‌های بین‌المللی تهیه کرده است و از آنجا که اطلاعات که از ایران به دست می‌آید تنها به ماهواره متکی نیست و به عملیات‌های «بسیار محرمانه» نیز بستگی دارد، هیچ یک از منابع این روزنامه نخواسته‌اند که نامشان فاش شود.
XS
SM
MD
LG