لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۸

مدودف: اتخاذ تحریم‌های جدید علیه ایران، منتفی نیست


دیمتری مدودف؛ رئیس جمهور روسیه
دیمتری مدودف؛ رئیس جمهور روسیه
دیمتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، می‌گوید گرچه اتخاذ تحریم‌های جدید علیه ایران، به واسطه برنامه اتمی‌اش، گزینه‌ای مطلوب نیست، اما چنانچه به اعمال تحریم‌های تازه نیاز باشد، [اتخاذ چنین روشی] منتفی نیست.

آقای مدودف این موضوع را روز شنبه و در پیامی خطاب به اجلاس اتحادیه عرب متذکر شده و افزوده است که «بر این عقیده‌ایم که اتخاذ تحریم‌ها، راه حل مطلوبی نیست اما همزمان پیشبرد سناریو اتخاذ تحریم‌ها [در قبال ایران] منتفی نیست».

نشست دو روزه سران عرب از روز شنبه در لیبی آغاز به کار کرده است و گرچه از پیش گفته شده که گفت‌وگوهای به بن بست کشیده شده صلح در خاورمیانه محور اصلی این نشست خواهد بود اما آنچه در پیام آقای مدودف در ارتباط با ایران مورد اشاره قرار گرفته، نشان می‌دهد که موضوع ایران و برنامه اتمی‌اش همچنان می‌تواند از دغدغه‌های اصلی رهبران عرب باشد.

در هفته‌های اخیر و همزمان با افزایش فشار آمریکا و متحدان غربی‌اش بر چین، با هدف حمایت این کشور از دور جدید تحریم‌های ایران، وزیر خارجه آمریکا در سفر به خاورمیانه تلاش کرد که موافقت کشورهای عرب تولیدکننده نفت را برای همراهی این تحریم‌ها جلب کند.

در این زمینه امارات متحده عربی با وجود ابراز امیدواری نسبت به یافتن راه حلی دیپلماتیک برای مساله هسته‌ای ایران اعلام کرد که کشورش به تحریم‌های احتمالی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران احترام خواهد گذاشت.

با این حال رئیس جمهور روسیه در پیام خود خطاب به رهبران عرب افزوده است که «لازم است به روشنی بیان شود که این تحریم‌ها باید به دقت تنظیم شود و نباید شهروندان غیرنظامی ایران را هدف قرار دهد».

این موضع رئیس جمهور روسیه، مشابه با مواضعی است که تاکنون از سوی روسیه در قبال تحریم‌های احتمالی علیه ایران اتخاذ شده است.

در همین زمینه، روز پنجشنبه آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه، گفته بود که احتمال دارد مسکو از تحريم‌ها عليه ايران حمايت کند، «اما اين تحريم‌ها می‌بايست در راستای جلوگيری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای باشد».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه ضمن تأکید بر تمایل کشورش به حل مناقشه هسته‌ای ايران از طريق ديپلماسی، افزوده بود که «اگر پيشرفت محسوسی در اين مسير حاصل نشود، نمی‌توانيم از احتمال به کار گيری فشارهای بيشتر عليه ايران به همراه تحريم‌ها صرفنظر کنيم، اما چنين تحريم‌هايی می‌بايست به طور ويژه به جلوگيری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای معطوف باشد، نه به سمت بخش مالی و اقتصادی اين کشور هدف گيری شوند».

کشورهای غربی برای متقاعد ساختن ایران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم تاکنون ترکیبی از راه‌های مختلف
شامل گفت‌وگو و تحریم را آزموده‌اند و در حالی که به نظر می‌رسد این روش‌ها تاکنون نتیجه‌ای در پی نداشته است، به دنبال اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی هستند.

با این وجد تلاش‌های کشورهای غربی برای اتخاذ این تحریم‌ها به دلیل مخالفت چين و عدم همراهی روسیه هنوز به نتيجه‌ای نرسيده است و از همین رو، آن طور که روزنامه وال استريت ژورنال گزارش داده است، آمريکا برای کسب حمايت چين و روسيه از قطعنامه چهارم تحريم عليه ايران مجبور شده است تا بخش‌هايی از پيش‌نويس تحریم‌های جدید علیه ایران را تعديل يا حذف کند.
XS
SM
MD
LG