لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

لاوروف: مسکو تنها از «تحریم‌های هوشمندانه» علیه ایران حمایت می‌کند


سرگئی لاوروف ایران را متهم کرده است که «همکاری کاملی» با آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارد.
سرگئی لاوروف ایران را متهم کرده است که «همکاری کاملی» با آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره برنامه اتمی ایران اعلام کرد: مسکو مخالف هر گونه اقدام نظامی علیه تهران است و تنها از «تحریم‌های هوشمندانه» علیه این کشور حمایت می‌کند.

آقای لاوروف در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی روسیه گفت: «امروزه این سناریو که روسیه از اقدام نظامی علیه ایران حمایت کند از دستور کار خارج است.»

وی افزود: علاوه بر این، اکنون که شرکای غربی ما می‌گویند زمان آغاز گفت‌وگوها برای تحریم (علیه ایران) است، ما معتقدیم این گزینه وجود دارد ولی در زمان خودش.

وزیر امور خارجه روسیه در عین حال تأکید کرد که تلاش‌ها برای مذاکره با ایران باید در جریان باشد و این فرصت را بدهیم که از این طریق نتایجی به دست آید.

آقای لاوروف افزود: با این حال اگر موضوع تحریم‌ها بار دیگر در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود، ما تنها آماده مذاکره در باره «تحریم‌های هوشمندانه» هستیم.

کشورهای غربی و بویژه آمریکا، فرانسه و بریتانیا در ماه‌های اخیر فشار خود را بر روسیه و چین برای همراهی با قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل در زمینه تشدید تحریم ایران افزایش داده‌اند.

این کشورها تهران را متهم می‌کنند که مقررات بین‌المللی در زمینه شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای خود را نادیده گرفته و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی این برنامه همکاری نمی‌کند.

مقام‌های روسی تاکنون مواضع مختلفی در باره نحوه اقدام علیه ایران اتخاذ کرده‌اند ولی در هفته‌های اخیر برای همراهی با قطعنامه چهارم تحریمی شورای امنیت علیه تهران نرمش بیشتری نشان داده‌اند.

روز شنبه، دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، اعلام کرد: گر چه اتخاذ تحریم‌های جدید علیه ایران، به واسطه برنامه اتمی‌‌اش، گزینه‌ای مطلوب نیست، اما چنانچه به اعمال تحریم‌های تازه نیاز باشد، [اتخاذ چنین روشی] منتفی نیست.

وی این موضوع را در پیامی به نشست اتحادیه عرب اعلام کرد.

تحریم‌ها علیه افراد درگیر در پرونده هسته ای ایران

سرگئی لاوروف در گفت‌وگوی تلویزیونی خود همچنین به توضیح چگونگی اعمال «تحریم‌های هوشمندانه» پرداخت و گفت: تحریم‌های جدید باید علیه افراد و سازمان‌های درگیر در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی باشد و نه مردم ایران.

وی در عین حال افزود: ولی آنچه که ما تا به امروز در باره تحریم شنیده‌ایم نشانه‌ای از این مسئله ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه مواضع کشورش در زمینه اقدام علیه ایران را «روشن» ارزیابی کرد و گفت که هر گونه مذاکره‌ای باید در مسیر پیشرفت برای اعمال تحریم‌های هوشمند باشد.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، آقای لاوروف ایران را متهم کرد که «همکاری کاملی» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد.

وی از ایران خواست در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهد و گفت: «آن دسته از پرسش‌های جدی که برای آژانس مطرح است نگرانی ما نیز هست. ما خواهان آن هستیم که ایران برای ایجاد اطمینان درباره ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی خود به این پرسش‌ها پاسخ دهد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها در گزارش‌های خود از ارتباط احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای ایران با بخش نظامی این کشور و تلاش برای سازگار کردن کلاهک موشک‌های خود با چاشنی انفجار اتمی ابراز نگرانی کرده است.

کشورهای غربی نیز از احتمال انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سمت تولید سلاح اتمی نگران هستند ولی تهران می‌گوید که برنامه اتمی‌اش ماهیت صلح‌آمیز دارد.
XS
SM
MD
LG