لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۷

اوباما: هیچ‌ گزینه‌ای را در برابر ایران کنار نمی‌گذاریم


باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده،
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده،
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، ساعاتی پس از گفت‌و گو با همتای چینی خود، در یک مصاحبه تلویزیونی تصریح کرد که درمورد ایران همه گزینه‌ها روی میز است.

روز جمعه، باراک اوباما، از هو جین تائو دعوت کرد که از اعمال فشار بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی کند.

چین پس از مدت‌ها غیبت سرانجام پذیرفت که در گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ بر سر تحریم ایران شرکت کند که با استقبال کاخ سفید و دیگر قدرت‌های غربی مواجه شده است.

در همین حال باراک اوباما، روز جمعه در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفت: «من پیش از این گفته‌ام که ما هیچ گزینه‌ای را از روی میز کنار نمی‌گذاریم و ما درصدد ادامه اعمال فشار (بر ایران) هستیم، و چگونگی پاسخ دادن آنها را بررسی می‌کنیم.»

باراک اوباما افزود: «اما ما این کار را با جامعه متحد جهانی انجام می‌دهیم که به موجب آن ما در موضع بسیار محکم‌تری قرار می‌گیریم.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین اظهار داشت که اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد، «اثرات به شدت بی‌ثبات‌کننده‌ای» بر منطقه خواهد داشت.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرد که «همه قرائن نشانگر این است که ایرانی‌ها به دنبال ظرفیت‌سازی برای ساخت بمب اتمی هستند.»

موضع آمریکا و کشورهای غربی هنگامی در قبال ایران سخت‌تر شد، که ایران با وجود توافق اولیه در وین، از پذیرش مفاد اصلی توافق برای مبادله سوخت خودداری کرد و دربرابر اقدام به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم کرد؛ اقدامی که رهبران کشورهای غربی آن را نزدیک شدن به ساخت بمب اتمی تلقی می‌کنند.

همزمان با تکاپوی ایالات متحده و متحدانش برای اعمال دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران، سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، از چین دیدار کرده است.

سعید جلیلی روز جمعه گفت: «تهران و پکن در مورد اینکه تحریم‌ها اثربخشی خود را از دست داده اند، متفق‌القول هستند.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، از اظهار نظر درباره موضع چین در شورای امنیت در مورد تحریم ایران، خودداری کرده و آن را به مقام‌های چینی مربوط دانست.
XS
SM
MD
LG