لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

کوشنر: چین پنجشنبه در گفت‌وگوهای تحریم ایران شرکت می‌کند


 برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، اظهار داشت چین در نشست روز پنجشنبه نیویورک که برای تحریم ایران تشکیل می‌شود، شرکت می‌کند.

برنار کوشنر روز چهارشنبه به پارلمان فرانسه گفت که چین به گفت‌وگوهای ۱+۵ که در آن کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، روسیه، فرانسه و آلمان حضور دارند، خواهد پیوست.

چین تاکنون با وضع دور تازه تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده است، با این حال وزیر خارجه فرانسه مشارکت چین در این گفت‌و‌ها را «عاملی مثبت» خوانده است.

چین که عضو دایم شورای امنیت است، مدت‌ها از شرکت در نشست گروه ۱+۵ خووداری کرده بود و پیوستن دوباره این کشور به گفت‌وگوهای تحریم‌ آن با استقبال کاخ سفید و دیگر هم‌پیمانان آمریکا مواجه شده است.

در میان اعضای غیر دایم شورای امنیت، برزیل و ترکیه نیز با اعمال دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران وضع کرده و از تهران خواسته است به غنی‌سازی اورانیوم برای اعتمادسازی پایان دهد.

ایران در مقابل، غنی‌سازی اورانیوم را از حقوق مندرج در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌داند و رویکرد کشورهای غربی نسبت به برنامه هسته‌ای‌اش را سیاسی خوانده است.

در تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو، مدیرکل این آژانس، اعلام کرد که ایران در گذشته یا حال بر روی ساخت کلاهک هسته‌ای کار کرده است.

اسرائیل: تحریم‌ها کارایی ندارد

همزمان با تکاپوی قدرت‌های غربی، برای تحریم ایران، نخست وزیر اسرائیل نسبت به کارآمدی این تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز تردید کرد.

بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه گفت: «من تردید دارم که چنین برنامه‌ای(تحریم) برّنده باشد.»

اسرائیل که خود به عقیده بسیاری دارای سلاح هسته‌ای است، همواره اعلام کرده است ایران از برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند.

اسرائیل ایران را دشمن خود می‌داند و بارها اعلام کرده است که گزینه نظامی را نیز در مورد برنامه هسته‌ای ایران مد نظر دارد.

بنیامین نتانیاهو قرار است هفته آینده در نشست بین‌المللی امنیت هسته‌ای در واشینگتن شرکت کند.

ایالات متحده روز سه‌ شنبه، یک هفته پیش از این نشست، استراتژی هسته‌ای خود را اعلام کرد؛ برپایه این استراتژی آمریکا اعلام کرده است تنها در «شرایط استثنایی» از جنگ‌افزار اتمی استفاده خواهد کرد؛ در این استراتژی همچنین ٱمده است که آمریکا به هیچ کشور غیراتمی، حمله اتمی نخواهد کرد؛ در این میان ایران و کره شمالی از این امر مستثنی هستند.
XS
SM
MD
LG