لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۰

متکی: عملکرد کشورهای هسته‌ای مانع خلع سلاح اتمی است


منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران
منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران
در حالی که تهران در روزهای پایانی فروردین‌ماه میزبان کنفرانسی در موضوع خلع سلاح اتمی خواهد بود، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، می‌گوید همکاری قدرت‌های هسته‌ای با کشورهای غیر عضو «ان‌پی‌تی» مانعی برای خلع سلاح اتمی است.

آقای متکی که در یک نشست خبری به تشریح اهداف برگزاری «کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح تهران» می‌پرداخت، تأکید کرد که علاوه بر آنکه برخی کشورها همچنان به نوسازی سلاح‌های اتمی مشغولند و نسل‌های جدیدتر این سلاح‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند، «همکاری کشورهای هسته‌ای با کشورهای غیرعضو ان پی تی، نه تنها مانع خلع سلاح شده که ترغیبی برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است».

وزیر خارجه ایران تداوم «وجود هزاران سلاح اتمی» را مهم‌ترین تهدید امنیت بین‌المللی خواند و افزود که انتظارات جامعه بین‌المللی برای امحای کامل سلاح‌های اتمی تاکنون به جایی نرسیده و در تحقق خلع سلاح هسته‌ای نگرانی‌های جدی در جامعه بین‌المللی وجود دارد.

اظهارات منوچهر متکی در حالی است که پراگ، پایتخت جمهوری چک، روز پنجشنبه میزبان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، و دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، خواهد بود تا مهم‌ترین معاهده اتمی دو کشور موسوم به استارت دو به امضا برسد.

بر اساس معاهده استارت دو، آمریکا و روسیه تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را تا حد ۱۵۵۰ کلاهک کاهش خواهند داد که تقریباً دوسوم از معاهده استارت یک کمتر است.

امضای این معاهده که متضمن کاهش زرادخانه‌های اتمی دو کشور آمریکا و روسیه است و جایگزین پیمان استارت خواهد شد، علاوه بر اینکه گامی است به سوی روابط بهتر واشینگتن با مسکو حرکتی است به سوی هدف باراک اوباما برای جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای.

اکنون وزیر خارجه ایران ضمن تبلیغاتی خواندن استراتژی جدید آمریکا درباره سلاح‌های هسته‌ای افزوده است که آمریکا باید به وعده خود برای خلع سلاح جهانی عمل کند.

آقای متکی همچنین گفت که ایران امیدوار است کشورهای غربی و مشخصاً آمریکا و اروپا با کنفرانس خلع سلاح که قرار است در ۲۸ و ۲۹ فروردین در تهران برگزار شود، سازنده و منطقی برخورد کنند.

«مدالیته‌ای برای تأمین سوخت رآکتور تهران»

وزیر خارجه ایران در ادامه این نشست خبری همچنین گفته است که پیشنهاد مبادله سوخت کماکان بر روی میز است و می‌توانیم مبادله را در چارچوبی «کاملاً منطقی» با اعضای گروه وین انجام دهیم.

آقای متکی افزود که در این مدت با همه طرف‌های گروه وین به صورت مستقیم و غیرمستقیم گفت‌وگو داشته‌ایم و ابعاد مختلف مدالیته منطقی برای مبادله سوخت را مطرح کرده‌ایم.

وی تأکید کرد که آنها در جریان نظر ما هستند و کافی است اراده سیاسی در آنها مشاهده شود تا در فاصله کوتاهی تبادل سوخت عملیاتی شود.

قدرت‌های جهانی که تاکنون ترکیبی از روش‌های مختلف از جمله گفت‌وگو و تحریم را در مواجهه با برنامه اتمی ایران در پیش گرفته بودند، در پاییز سال گذشته به ایران پیشنهاد دادند که برای تهیه سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران همکاری کنند.

بر اساس پیشنهاد وین قرار بود ایران بخش عمده‌ای از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی خود را برای پالایش و غنی‌سازی بیشتر و تبدیل به میله‌های سوخت در اختیار روسیه و فرانسه قرار دهد. این فرآیند قرار بود تحت نظارت ایالات متحده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود.

اما ایران با تعلل در پاسخ به این پیشنهاد، شرایط تازه‌ای را برای این کار تعیین کرد که مورد پذیرش غرب وارد نشد و نهایتاً اعلام کرد که خود تصمیم به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم دارد.

کشورهای غربی از مدت‌ها پیش ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود در پی دستیابی به سلاح‌های اتمی است اما ایران با رد این ادعاها برنامه خود را صلح‌آمیز و برای تولید برق و مصارف پزشکی توصیف می‌کند.
XS
SM
MD
LG