لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

فضای بدبینانه نسبت به دستاورد تماس‌های جدید اسرائیلی-فلسطینی


Israel -- Prime Minister Netanyahu attends cabinet meeting in Jerusalem, 24Feb2010
Israel -- Prime Minister Netanyahu attends cabinet meeting in Jerusalem, 24Feb2010
در آستانه از سرگیری دور تازه مذاکرات اسرائیلی – فلسطینی، و در حالی که طرفین انتظارات زیادی از آن ندارند، سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه ارزیابی کاملاً بدبینانه‌ای از دستاورد تماس‌های جدید ارائه کرد.

گزارش جدید سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در حالی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کنست اسرائیل ارائه شده است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، شامگاه دوشنبه تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت‌وگو کرد و بار دیگر «تعهد آمریکا به تأمین امنیت اسرائیل» را تکرار کرد.

آقای نتانیاهو خود دوشنبه برای ساعاتی به شرم‌الشیخ مصر رفت و با حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر دیدار و گفت‌وگو کرد تا «جدیت» خود را برای از سرگیری تماس‌های صلح با فلسطینی‌ها نشان دهد.

اما در حالی که جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، با مأموریت از سرگیری سفرهای رفت و برگشت میان اورشلیم و رام‌الله، شامگاه دوشنبه به منطقه بازگشت، صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی گفته است که هیچ اطمینانی نیست که مذاکرات حتماً از چهارشنبه آغاز شود.

محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی نیز در ادامه سفرهای روزهای اخیر خود به چین و امارات متحده عربی، سه‌شنبه در عربستان با سران ریاض به گفت‌وگو نشسته است.

هر چند که پیشتر اعلام شده بود که ابومازن پیشاپیش از کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین خواسته است که این هفته با تشکیل جلسه‌ای درباره ورود دوباره تشکیلات فلسطینی به مسیر مذاکرات با اسرائیل نظر دهد.

هر چند ناظران می‌گویند که پس از رأی موافق کمیته پیگیری صلح اتحادیه عرب به آغاز مذاکرات اسرائیلی - فلسطینی، کمیته اجرایی ساف نیز دست ابومازن را در بازگشت به مسیر مذاکرات باز خواهد گذاشت، اما اختلافات اسرائیل و فلسطینی‌ها چنان عمیق است که حل آن در مذاکراتی دو ماهه و غیرمستقیم محال به نظر می‌آید، بویژه آنکه طرفین از سال ۱۹۹۳ در مذاکرات مستقیم و رو دررو نتوانسته‌اند که این اختلافات ریشه‌دار را حل کنند.

سرنوشت بیت‌المقدس، پناهندگان فلسطینی پراکنده در جهان، بر چیدن آبادی‌های یهودی‌نشین کرانه باختری، تدابیر امنیتی، مرزهای نهایی کشور مستقل فلسطین، منابع آب و وجود هزاران زندانی امنیتی فلسطینی، موضوع‌هایی نیستند که بتوان آنها را در مذاکراتی غیرمستقیم و سریع حل کرد.

نظر به عمق این اختلافات، طرفین ترجیح داده‌اند که سطح انتظارات خود را از دور کنونی مذاکرات به شدت پایین آورند، بویژه آنکه نه تنها اختلافات حاد میان تشکیلات فلسطینی در کرانه باختری با دولت حماس در غزه همچنان ادامه دارد، بلکه جنبش فتح نیز با سلام فیاض، نخست‌وزیرتشکیلات فلسطینی به رقابت شدید و کم‌سابقه‌ای پرداخته و سران فتح در روزهای اخیربه محمود عباس فشارآورده‌اند تا پست وزارت دارایی و برخی پست‌های دیگر دولت سلام فیاض را به نیروهای فتح بسپارد.

در زمینه این اختلافات آشکار است که سلام فیاض نیز با ابومازن دچار اختلافاتی شده و گفته است که فلسطینی‌ها با تقویت نهادهای لازم برای استقلال فلسطین درماه اوت ۲۰۱۱ استقلال فلسطین را فارغ از هر نظری که اسرائیل داشته باشد، اعلام خواهند کرد.

این گفته در حالی است که ابو مازن پیشتر گفته بود که «استقلال فلسطین امری نیست که بدون موافقت اسرائیل اعلام شود».

رسانه‌های فلسطینی نیز در روزهای اخیر هرچه بیشتر از سلام فیاض به عنوان نامزد احتمالی ریاست تشکیلات فلسطینی نام می‌برند، بویژه آنکه به گزارش رسانه‌های جهان عرب، ابومازن به دلیل بیماری، در دو ماه اخیر شش بار بستری شده است.

در طرف اسرائیلی، آقای نتانیاهو اصرارکرده که خود سرپرستی مذاکرات غیرمستقیم با فلسطینی‌ها را برعهده بگیرد، و ناظران در اسرائیل می‌گویند که او به خوبی واقف است که مذاکراتش نمی‌تواند موفقیتی داشته باشد و تنها دلیل واقعی اصرارش به انجام این تماس‌ها، نگاه هراسان اسرائیل به برنامه‌های اتمی ایران است.

به گفته ناظران در اسرائیل، آقای نتانیاهو می‌خواهد با تن در دادن به تماس با فلسطینی‌ها، آمریکا را در کنار خود، و برای هنگامی که اسرائیل بخواهد تصمیم راهبردی در قبال تأسیسات هسته‌ای ایران بگیرد، حفظ کند.
XS
SM
MD
LG