لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

اعتراف مظنون بمبگذارى ناموفق نيويورک به ارتباط با روحانى يمنی


مقامات آمریکایی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در رابطه با بمبگذاری میدان تایمز شهر نیویورک
مقامات آمریکایی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در رابطه با بمبگذاری میدان تایمز شهر نیویورک
مقام‌های آمريكا می‌گویند كه فيصل شهزاد، مظنون اصلى بمبگذارى ناموفق در ميدان تايمز نيويورک در بازجويی‌هاى اخيرش اعتراف كرده است كه با «انور العولقى» روحانى ستيزه‌جوى یمنی از طريق اينترنت در ارتباط بوده و در جلسات درس اينترنتى وی شركت داشته است.

يک مقام آمريكايى كه نخواست نامش فاش شود به روزنامه نيويورک تایمز گفت كه فيصل شهزاد تحت تأثير توصيه‌هاى العولقى اقدام به چنين كارى كرده بود.

نيويورک تايمز همچنین بدون ذکر نام به نقل از يک مقام بلندپايه نظامى نوشته است كه فيصل شهزاد در دسامبر ۲۰۰۹ و ژانويه ۲۰۱۰ در وزيرستان شمالى با طالبان پاکستان در ارتباط بوده و آموزش ساخت بمب را در آنجا فراگرفت.

پیش از این به رغم آنکه ساعتی پس از خنثی‌سازی خودروی بمب‌گذاری شده، طالبان پاکستان مسئولیت این اقدام نافرجام را بر عهده گرفت اما ريموند كلى رئيس پليس نيويورک گفته بود که شواهدى براى اثبات ادعاى طالبان پاكستان، در این زمینه وجود ندارد.

اکنون اما مقام‌های مبارزه با تروريسم ايالات متحده بر اين باورند كه فيصل شهزاد که «آموزش‌هایی در استان وزیرستان پاکستان دیده است» تحت تأثير تعاليم انور العولقى دست به چنين عملى زده است.

انور العولقی که دارای تابعیت دوگانه آمریکایی - یمنی است و آن طور که نيويورک تايمز به نقل از كارشناسان مبارزه با تروريسم در ایالات متحده نوشته است، دروس مذهبى آقای عولقى و نوشته‌هاى او از زمینه‌ساز بسيارى از اقدام‌های تروريستى در آمريكا، كانادا و بريتانيا بوده است.

آقاى عولقى همچنین از سوى مقام‌های آمريكايى مستقيماً به نقش‌آفرینی دو عمليات تروريستى اخير در آمريكا متهم شده است.

وی اولين شهروند آمريكايى است كه در ابتداى سال جارى میلادی در يک اقدام نادر دستور قتل وى از سوى دولت باراک اوباما صادر شد و در ليست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سى آى اى» قرار گفت.

آقای عولقی همچنین با «نضال مالک حسن» که در نوامبر سال ۲۰۰۹ در مركز درمانى فورت هود ۱۳ نفر از سربازان آمريكايى را كشت، در ارتباط بود و پس از این اقدام در وب سایت خود از وی به عنوان یک قهرمان یاد کرد.

همچنين گفته مى‌شود «عمر فاروق عبدالمطلب» كه متهم به تلاش براى انفجار هواپيماى ترانس آتلانتيک ارلاينر در روز کریسمس است، در آموزش‌هايى كه توسط گروه القاعده در شبه جزيره عربستان برگزار شده با انور العولقى ملاقات كرده است.

آقای عولقی در سال ۲۰۰۱ در ارتباط با عمليات تروريستى ۱۱ سپتامبر توسط پليس فدرال آمريكا «آف بى آى» مورد بازجويى قرار گرفت و پس از انكار هر نوع ارتباط با عاملان اصلى عمليات آزاد شد. وى سپس در سال‌هاى ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در يمن زندان به محكوم شد و پس از آزادى، رساله « ۴۴ روش حمايت از جهاد» را در اينترنت منتشر كرد كه به نوشته نیویورک‌تایمز «مورد توجه مسلمانان انگليسى‌زبان كنجكاو در درباره جهاد قرار گرفت».

با اين حال به گزارش نيويورک تایمز هنوز ثابت نشده كه آيا فيصل شهزاد مستقيماً با انور العولقى صحبت كرده است يا نه.

از سويى ديگر در حالی كه هيلارى كلينتون، وزير خارجه آمريكا، روز جمعه در گفت‌وگو با شبكه خبرى سى‌بى‌اس آمريكا از همكارى دولت‌هاى ايالات متحده و پاكستان در پرونده بمبگذارى ميدان تايمز نيويورک خبر داد، از تلاش دولت پاکستان برای تأیید ارتباط میان فیصل شهزاد و طالبان پاکستان خبر داد.

به گفته رحمان مالک، وزير كشور پاكستان، مأموران امنيتى این کشور در تلاش براى تأیيد اطلاعاتى هستند كه حاکی از دیدار فيصل شهزاد با «قارى حسين» و «حكيم الله محسود» از رهبران طالبان پاكستان «در وزيرستان جنوبى» در نزديكى مرز افغانستان است.

وزير كشور پاكستان با این حال ضمن اشاره به درخواست رسمى ايالات متحده در مورد دريافت جزئيات بيشتر در اين زمينه، افزود كه اين اطلاعات هنوز نیازمند تأیيد است.

با وجود این پاکستان با تاکنون درخواست آمریکا برای گفت‌وگو با والدین فیصل شهزاد موافقت نکرده است و آن طور که رویترز می‌نویسد وزير كشور پاكستان گفته است كه این کشور به بازجويان خارجى اجازه بازجويى مردم كشورش را نخواهد داد.

پیشتر روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در شماره روز پنجشنبه خود نوشته بود که مقام‌های این کشور از دولت پاكستان خواسته‌اند به آنان اجازه دهد تا از والدين فيصل شهزاد بازجويى كنند.

از سویی دیگر مقامات امنيتى پاكستان مى‌گويند كه فیصل شهزاد به «سپاه محمد» گروهى كه در ايالت كشمير سرگرم مبازه با نيروهاى هندى است و با طالبان پاكستان و القاعده در ارتباط است، نزديک بوده است.

روز سه شنبه مأموران امنيتى پاكستان محمد رحان يكى از اعضاى «سپاه محمد» را هنگام خروج از مسجدى در كراچى پاكستان دستگير كردند و همچنين به گزارش روزنامه‌هاى پاكستان تعدادى ديگر از اعضاى اين گروه از جمله پدر همسر فيصل شهزاد نیز در كراچى بازداشت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG