لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

احزاب بريتانيا هم‌چنان در تلاش برای تشكيل دولت ائتلافى


نيك كلگ، رهبر حزب لیبرال دمکرات بریتانیا
نيك كلگ، رهبر حزب لیبرال دمکرات بریتانیا
پنج روز پس از انتخابات سراسری در بريتانيا كه پيروزى هيچ يك از احزاب اين كشور را به دنبال نداشت، سه حزب عمده اين كشور هم‌چنان در حال مذاكره بر سر تشكيل دولت ائتلافى در لندن هستند.

اين در حالى است كه گوردون براون، رهبر حزب كارگر و نخست وزير كنونى بريتانيا، روز دوشنبه آمادگى خود را برای كناره‌گيرى از رهبرى حزب كارگر اعلام كرد.

با اين حال سخنگوى حزب كارگر بدون ذكر جزئيات گفت كه گفت‌وگوهايى بين رهبران دو حزب كارگر و ليبرال دمكرات بريتانيا براى تشكل دولت ائتلافى در حال جريان است.

اد بالز، مذاكره‌كننده حزب كارگر، روز سه‌شنبه به شبكه تلويزيونى اسكاى نيوز گفت كه «در بعضى از زمينه‌ها با حزب ليبرال دمكرات به توافق رسيده‌ايم و در برخى ديگر از موضوعات مشكلاتى وجود دارد كه اميدواريم با تداوم گفت‌وگو در زمان مناسب بتوانيم آنها را نيز برطرف كنيم».

سخنگوى حزب كارگر افزود كه اين حزب در تلاش است با حفظ اصول بنيادين اين حزب بتواند با حزب ليبرال دمكرات به توافق برسد، اما در عين حال يادآور شد كه كشور نياز به دولتی پايدار دارد.

به گزارش شبكه خبرى سى‌ان‌ان، در همين حال نيك كلگ، رهبر حزب ليبرال دمكرات بريتانيا، شب دوشنبه جلسه‌اى با اعضاى اين حزب در خصوص استراتژى حزب ليبرال دمكرات در ائتلاف با ديگر احزاب اين كشور در تشكيل دولت ائتلافى داشت، اما در مورد جزئيات اين استراتژى توضيحى نداد.

با اين حال آقاى كلگ گفت كه روز سه‌شنبه نيز بار ديگر با همكاران خود براى روشن كردن مواضع حزبش گفت‌وگو خواهد كرد و نتيجه آن را به زودى به اطلاع عموم خواهد رساند.

همچنين در پايان هفته گذشته و روز دوشنبه رهبران حزب ليبرال دمكرات و محافظه‌كار بريتانيا براي تشكيل دولت ائتلافى با يكديگر ديدار كردند.

حزب محافظه‌كار بریتانیا بيشترين كرسى را در انتخابات هفته گذشته پارلمان این کشور كسب كرد، اما موفق به داشتن اكثريت لازم براى تشكيل دولت نشد.

به گزارش شبكه تلويزيونى سى‌ان‌ان، دو حزب محافظه‌كار و ليبرال دمكرات اختلافات فاحشى در مسائل كليدى با يكديگر دارند، اما با اين حال ديويد كامرون، رهبر حزب محافظه‌كار بريتانيا، روز سه‌شنبه اعلام كرد كه وى پيشنهادهاى بسيار «روشن و مناسبى» به رهبران حزب ليبرال دمكرات داده و اكنون نوبت رهبران اين حزب است كه تصميم بگيرند.

درهمين حال با اعلام انصراف گوردون براون از رهبرى حزب كارگر اين احتمال قوت مى‌گيرد كه عدم رهبرى مشخص در حزب كارگر كار ائتلاف اين حزب را با حزب ليبرال دمكرات دشوار سازد. اما با اين حال معرفى رهبر جديد حزب كارگر تا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۰ در كنفرانس سالانه اين حزب امكان‌پذير نيست.

در همين باره ديويد ميلی‌بند، وزير امور خارجه بريتانيا، از حزب كارگر گفت که تا تشكيل دولت ائتلافى جديد هيچ نامزدى براى رهبرى حزب كارگر معرفى نخواهد شد.
XS
SM
MD
LG