لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

اعدام در ایران، اعتراض در پاریس


تابلوی سفارت جمهوری اسلامی در پاریس که در پی درگیری ها از دیوار کنده شد.
تابلوی سفارت جمهوری اسلامی در پاریس که در پی درگیری ها از دیوار کنده شد.
«در تهران جـَستم ، در پاريس دستگير شدم ! خيلی باحال بود !آقا ما حالا چند ساعتيه که آزاد شديم . اينکه می‌گويم هرجا مي‌روم شـّر هم با من مي‌آيد باز بگو نه ! هنوز تا بخواهم بگويم که در پاريس بازداشت شدم صداي خنده‌ام تا سماوات می‌رود.» این بخشی از پست علیرضا رضائی بلاگر ایرانی است که از تظاهرات در مقابل سفارت ایران در پاریس نوشته است.


عصر روز یک‌شنبه صدها تن از ایرانیان مقیم فرانسه با تجمع در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاريس نسبت به اعدام زندانیان سیاسی در ایران اعتراض کردند که این تجمع در ادامه به خشونت گرایید.فیلم های منتشر شده ذر اینترنت گویای این واقعه است.


به گفته شاهدان عینی، در پی حمله برخی از کارکنان سفارت جمهوری اسلامی به معترضان، آنها نیز به ساختمان سفارت حمله کردند که سرانجام با دخالت پلیس فرانسه شماری از تظاهرکنندگان بازداشت شدند.


آلمان و بریتانیا هم شاهد اعتراض بودند

همچنین صدها تن از شهروندان ايرانی مقیم آلمان نیز روز یک‌شنبه در شهرهای برلين و کلن دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان در کلن که به صورت خودجوش در این گردهمایی شرکت کرده بودند، با تجمع در یکی از میدان‌های مرکزی این شهر علیه مقام‌های ایرانی و از جمله رهبر جمهوری اسلامی شعار داده و نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردند.

همزمان پایتخت بریتانیا نیز شاهد برگزاری تظاهرات ایرانیان معترض به اعدام پنج زندانی سیاسی در زندان اوین بود. تجمع ایرانیان معترض در لندن نیز در مقابل ساختمان سفارت جمهوری اسلامی برگزار شد.

از میان اعدام‌شدگان چهار نفر کرد ایرانی متهم به عضویت در گروه پژاک و یک نفر نیز به اتهام ارتباط با انفجار حسینیه شیراز اعدام شده‌اند.

به دنبال انتشار خبر این اعدام‌ها و با وجود سرکوب شدید هرگونه تجمع اعتراض‌آمیز در داخل کشور به ویژه در ماه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری اعتراض‌هایی در گوشه و کنار کشور برگزار شده است.
XS
SM
MD
LG