لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

کروبی: جرم اعدام شدگان اخير برای هيچکس محرز نشده است


مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت در ايران،
مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت در ايران،
مهدی کروبی در واکنش به اعدام پنج شهروند ايرانی در روزهای اخير گفته است: اعدام اين افراد در شرايطی صورت گرفته است که هيچکس از چندوچون پرونده آنها باخبر نيست و جرم آنها به دليل علنی نبودن دادگاه و عدم رعايت آيين دادرسی و قانون، برای هيچکس محرز نشده است.

به گزارش سحام نيوز، مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت در ايران، روز دوشنبه در ديدار با خانواده علی مليحی، عضو تحريريه روزنامه توقيف شده اعتمادملی و از اعضای زندانی شورای مرکزی سازمان ادوار تحکيم، به اعدام های روز یکشنبه واکنش نشان داده است.

روز يکشنبه قوه قضاييه جمهوری اسلامی، فرزاد کمانگر، علی حيدريان، فرهاد وکيلی، شيرين علم هولی و مهدی اسلاميان را به اتهام عضويت در گرو‌ه‌های «ضد انقلاب» در زندان اوين به دار آويخت.

با این حال مخالفان دولت می‌گویند اين اعدام‌ها برای ارعاب مخالفان در آستانه سالگرد انتخابات رياست جمهوری در ايران صورت گرفته است.

مهدی کروبی با بيان اين که «ما از مرگ افراد و اعدام آنها متاثر می شويم و اصولا مخالف رواج يافتن چنين برخوردهايی هستيم» گفته است: «سخنان وکلای اعدام شدگان و اينکه اعدام ها بدون اطلاع آنها صورت گرفته است نيز بسی متاسف کننده و نشان از آن دارد که عدالت ناياب است و رويه فعلی هيچ تناسبی با موازين شرعی و قضايی ندارد. چگونه می توان بدون ضابطه افرادی را اعدام کرد و نسبت به عواقب آن و دامن زده شدن به فضای بی اعتمادی بی تفاوت بود؟»

مهدی کروبی اضافه کرده است: «مگر جان آدميزاد چنين ارزان است که بتوان به راحتی و با کمترين وسواس قانونی و در بی خبری عمومی آن را ستاند؟ معلوم نيست آقايان خود را درچه جايگاهی می بينند که به راحتی و بدون درنظرگرفتن عاقبت کار چنين حکم می دهند. البته وقتی جان آدميزاد چنان ارزان شود که عده ای را به صرف يک اعتراض مدنی در خيابان به گلوله ببندند چنين رفتارهای خارج از رويه ای نيز رواج می يابد.»

مهدی کروبی همچنين با انتقاد از وضعيت کشور گفته است: «شرايط به آنجا رسيده است که مردم يک حرف می زنند و دولت و حکومت يعنی قوه مجريه و قوه قضاييه يک حرف ديگر می زنند. بی اعتمادی به نقطه اوج خود رسيده است.»

مهدی کروبی اضافه کرده است: «مسبب اين بی اعتمادی نيز البته رواج دروغ و سخنان نسنجيده در کشور است آنچنانکه می بينيم چه ادعاهايی در باب مسائل هسته ای می کنند حال آنکه ما می دانيم اين ادعاها چقدر بزرگ و غيرقابل باور است. والله که ما هيچگاه فکر نمی کرديم چنين سرنوشتی در اين مملکت حاکم شود و آداب کشورداری به اينجا رسد که مردم به يکسو بروند و دولت به سوی ديگر».

«بايد گريست بر اسلامی که فقيهش الهام باشد »

مهدی کروبی همچنين در اين ديدار از اظهارات غلامحسين الهام، عضو شورای نگهبان، درباره «محارب» ميرحسين موسوی به شدت انتقاد کرده است.

مهدی کروبی در اين باره گفته است: «از بلندگوی اسلامی که فقيه اش آقای الهام باشد بايد چنين سخنانی گفته شود. بايد گريست به حال اسلام که الهام و حواريون اش بلندگوی آن شده اند. البته همان طور که گفتم وقتی اجنه سکان کشورداری را به دست بگيرند نبايد از رواج چنين سخنان بی مايه ای متعجب شد.»
XS
SM
MD
LG