لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

محمد نوری‌زاد در زندان اوین به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت


محمد نوری‌زاد
محمد نوری‌زاد
محمد نوری‌زاد، فیلمساز و نویسنده که به اتهام نوشتن نامه به آیت‌الله خامنه‌ای در زندان به سر می‌برد روز سه‌شنبه در این زندان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت به طور‌یکه به بینایی وی آسیب رسیده است.

یک منبع آگاه که نخواست نامش برده شود به رادیو فردا گفته است که محمد نوری‌زاد، هنگامی‌ که برای هواخوری بیرون از سلول بوده است، پنج نفر وی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و سپس این زندانی را به یک سلول تاریک منتقل کرده‌اند.

به گفته این منبع آگاه شدت ضرب و شتم به حدی بوده که محمد نوری‌زاد به بهداری زندان منتقل شده و پزشکان نیز در آنجا اعلام کرده‌اند به دلیل وارد شدن ضربات سنگین به ناحیه سر دچار آسیب شده است.

این منبع آگاه همچنین به رادیو فردا گفت که محمد نوری‌زاد از دو روز پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

محمد نوری‌زاد، در فروردین ماه امسال توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام توهین مقامات جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام به سه سال و نيم زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.

این روزنامه‌نگار پس از برگزاری نخستین نماز جمعه پس از انتخابات، که در آن آیت‌الله خامنه‌ای به معترضان هشدار داد که مسئول هرگونه خونریزی خودشان هستند، به وی چنین نوشت: «چگونه است که علیدوستان امروز ما، از شنیدن خبر کشته شدن مردم، بله، مردم، به دست عوامل حکومت، مرگ را از خدا تقاضا نمی کنند ؟...، درنماز جمعه همین هفته گذشته، دیدیم که سخنان شما نگران رفتار بخشی از مردم، بله : مردم است.... سابقا ما برای دشمن خط ونشان می‌کشیدیم، حالا کارمان بجایی رسیده است که باید برای بخشی از مردم خودمان خط ونشان بکشیم.»





محمد نوری‌زاد در آن نامه نخستین،‌ آیت‌الله خامنه‌ای را مسئول خون‌های ریخته شده دانسته و تصریح کرده بود: «اگر نمی‌رنجید باید بگویم که حضرت شما درمقام فرماندهی کل قوا، درحوادث بعد از انتخابات، با مردم خود، خوب رفتار نکردید. ماموران شما، به سمت مردم تیراندازی کردند و آنان را کشتند و زدند و اموالشان را سوختند و تخریب کردند. متاسفانه سهم شما دراین حوادث قابل اغماض نیست.»

محمد نوری‌زاد در سومین نامه خود که از بند ۲۰ زندان نوشته شده بود خطاب به رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: «اکنون اما چرا از زندان برای شما نامه می‌نویسم؟ برای اینکه هنوز ناباورانه، به شما، آری به شخص شما، امید بسته‌ام. باورم بر این است که شما مگر برای این انشقاق بزرگ مردمان چاره‌ای بیندیشید. شما، امروز رهبر کدام مردمید؟ من مردم فراوانی برای شما نمی‌بینم. رهبری، آن هم بر حداقل مردم، که غرورآفرین نیست.»

محمد نوری‌زاد در شهریور امسال در مصاحبه‌ای که با رادیو فردا داشت، به شدت از رویدادهای پس از انتخابات ابراز تاسف کرد و تاکید کرد که از مواضع خود دست نمی‌کشد.

محمد نوری‌زاد در این مصاحبه به رادیو فردا گفت: «به هیچ وجه توبه نمی‌کنم. اگر توبه کنم خطا کرده‌ام . بلکه من به رویه‌های غلطی که به‌خصوص بعد از انتخابات شکل گرفت معترضم، و به عنوان کسی که عمرش را و بخش اعظمی از جوانی‌اش را صرف برپایی این نظام کرده است، مسئولین بزرگ و برتر این نظام را به چالش می‌کشم. آنها را دعوت می‌کنم که به مردم پاسخ بدهند، و نگرانی‌های خودم را بیان می‌کنم.»

محمد نوری‌زاد در بخشی دیگر از این مصاحبه با اشاره به سوابقش گفته بود: «من چیزی برای از دست دادن ندارم. اگر همین فردا مرا به دادگاه فرابخوانند در گذشته‌ام به جز خدمت به این نظام و آرمان‌های زیبایی که گفتم چیزی نخواهد بود. فوقش این است که نوشته‌های اخیرم را ملاک قرار می‌دهند . اما واقعیت این است که وقتی وارد این عرصه شدم همه این عواقب را پذیرفته‌ام.»
XS
SM
MD
LG