لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۵

بان گی مون: توافقنامه تهران بسیار مثبت بود اما شفافیت بیشتر لازم است


بان گی مون
بان گی مون
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، در پی ارائه متن رسمی توافقنامه تبادل سوخت از سوی ایران به آژانس، می‌گوید اگر توافقنامه تهران از سوی همه طرف‌ها پذیرفته شود می‌تواند اقدام مهمی برای اعتماد سازی ایجاد کند و راه را برای مذاکره بیشتر هموار کند.

روز دوشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس، متنی را که به امضای رئیس سازمان آژانس انرژی اتمی رسیده، به مقام‌های آژانس تحویل داده است.

سخنگوی آژانس پس از دریافت این نامه اظهار داشت یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس، این نامه را به ایالات متحده، روسیه و فرانسه (گروه وین) تحویل خواهد داد.

دبیر کل سازمان ملل ضمن استقبال از تلاش‌های دیپلماتیک لوییز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، برای دستیابی به توافق تهران جهت مبادله سوخت، بار دیگر از ایران خواست که در برنامه هسته‌ای خود شفافیت بیشتری به خرج دهد.

بان گی مون در نیویورک گفت: «من بارها گفته‌ام که ایران باید شفافیت بیشتری درباره برنامه اتمی‌اش به خرج دهد.»

وی افزود: «بگذارید یک بار دیگر بر اهمیت همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تبعیت از قطعنامه‌های شورای امنیت تاکید کنم.»

دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا وی خواستار توقف مذاکرات برای تحریم ایران خواهد شد، اظهار داشت او در موقعیتی نیست که چنین موضعی اتخاذ کند؛ بان گی مون در عین حال تاکید کرد که پیشنهاد ترکیه و برزیل «گامی بسیار مثبت برای توافق است اگر با همراهی بیشتر آژانس و جامعه جهانی توام باشد.»

دبیرکل سازمان ملل افزود: «روشن است که این رویکرد متفاوتی است بطوریکه هم فضا برای اعتمادسازی داریم و هم حل و فصل دایمی این موضوع ؛ حال چگونه میان همه اینها توازن برقرار کنیم نیازمند اراده سیاسی و بازبینی بسیار فنی و حرفه‌ای این توافق داریم و همچنین مقداری انعطاف‌پذیری.»

بان گی مون با بیان اینکه نبود اعتماد عمده‌ترین مشکل در حل‌وفصل مناقشه اتمی ایران است، تاکید کرد اینکه ایران گفته است همچنان به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم ادامه می‌دهد، برای جامعه جهانی محل نگرانی است.

بان گی مون گفت: «من به نوبه خودم نگرانی خود را در این باره ابراز کرده‌ام. اینکه چگونه به جزییات این مسائل پرداخته شود را باید به مشورت‌ها و مذاکره‌‌های ادامه‌دار سپرد.»

گروه وین در پاییز سال گذشته به ایران پیشنهاد داده بود که ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را طی یک محموله به روسیه انتقال داده و پس از طی مدتی، در برابر ۱۲۰ کیلوگرم میله سوخت ۲۰ درصدی از فرانسه تحویل بگیرد.

تهران با پیشنهاد وین درآغاز موافقت کرده اما سپس آن اعلام کرد خروج اورانیوم از کشور خط قرمز نظام است و مبادله باید در خاک ایران صورت بگیرد که از سوی گروه وین پذیرفته نشد.

با هر چه محتمل‌ شدن اعمال تحریم‌های ایران در شورای امنیت، تهران ابتکار عمل ترکیه و برزیل را پذیرفت و توافق کرد این اورانیوم خود را در خاک ترکیه به امانت بگذارد.

با این حال دولت آمریکا همچنان بر دور چهارم تحریم‌ها پافشاری‌ می‌کند و حتی از موافقت روسیه و چین نیز با پیش‌نویس تحریم‌ها خبر داده است.

مقام‌های ایرانی نیز دربرابر مقام‌های آمریکایی را متهم به بی‌صداقتی و بهانه‌جویی کرده اند و انگیزه واشینگتن را سیاسی تلقی می‌کنند.
XS
SM
MD
LG